Suplementacja selenem może pomóc, ale i zaszkodzić

Suplementacja selenem może pomóc, ale i zaszkodzićOceń:
05.03.2012
healthday.com

Spożywając odpowiednie ilości selenu z pożywieniem zapewniamy naszemu organizmowi przede wszystkim właściwe funkcjonowanie systemu immunologicznego. Bogatym jego źródłem są orzechy brazylijskie, ryby, drób i pszenica.

Mimo to w lutym, w czasopiśmie "Lancet", ukazała się publikacja o ewentualnych dodatkowych korzyściach oraz ryzyku związanym z nadmiernym przyjmowaniem selenu.

Jak podaje Prof. Margaret Rayman, z Uniwersytetu w Surrey w Anglii, istnieje U-kształtna zależność między spożyciem selenu a jego wpływem na zdrowie.

Jeśli zwiększymy pobór selenu z wartości bardzo niskich nasze zdrowie poprawia się. Jednak zbyt duże spożycie może być szkodliwe, a nawet toksyczne. Nadmiar selenu może przyczyniać się do rozwoju cukrzycy typu 2, wypadania włosów i niektórych nowotworów.

Jak podaje Prof. Rayman średnie spożycie selenu w Europie wynosi około 40 mg. Z kolei w USA jego spożycie wynosi od 93-134 mg, a znaczna jego część dostarczana jest w postaci suplementów. Jedno jest pewne - jeżeli spożywamy selen wyłącznie pochodzący z naturalnych źródeł (nie w postaci suplementów) nie grozi nam ryzyko przedawkowania tego składnika. Jedynym produktem pokarmowym, w którym ilości selenu znacznie przekracza wartość rekomendowaną są orzechy brazylijskie.

Udostępnij:

Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

 

Aktualności

  • W Krakowie dyskutowali o wpływie odżywiania na zdrowie
    O tym, jak ważna dla funkcjonowania organizmu jest prawidłowa i zbilansowana dieta, dyskutowano podczas konferencji „Żywieniowe i środowiskowe uwarunkowania zdrowia”, która odbyła się 26 września w Centrum Dydaktyczno-Kongresowym Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum w Krakowie.
  • Badania sponsorowane przez producentów częściej wykazują zalety słodzików
    W badaniach sponsorowanych przez producentów sztucznych słodzików 17-krotnie częściej uzyskuje się wyniki świadczące o korzystnym wpływie tych substancji na masę ciała i zdrowie - wynika z analizy 31 badań, którą publikuje pismo “PLOS ONE”.
  • 12-tygodniowy program pomaga w odchudzaniu
    Skuteczna walka z otyłością jest możliwa, wykazał to 12-tygodniowy program redukcji masy ciała przeprowadzony w 42 przychodniach i szpitalach – powiedział dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie prof. Mirosław Jarosz.

Lekarze odpowiadają na pytania

  • Pieczywo chrupkie w diecie redukcyjnej
    Pieczywo chrupkie jest uznawane za alternatywę dla pieczywa tradycyjnego. Duża zawartość błonnika pokarmowego oraz, jak sądzą niektórzy, niska kaloryczność są głównym powodem, dla którego coraz więcej osób decyduje się na włączenie go do jadłospisu.
  • Czy istnieje konkretny składnik pożywienia, który wpływa na płodność?
    Niestety nie ma jednoznacznych dowodów naukowych wskazujących na to, że jakikolwiek konkretny składnik pożywienia wpływa na płodność człowieka. Istnieją jednak liczne badania, w których wykazano związek między odpowiednią dietą a płodnością.

Przychodnie i gabinety lekarskie w pobliżu

Leki

Zadaj pytanie ekspertowi:

Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu

Korzystając ze stron oraz aplikacji mobilnych Medycyny Praktycznej, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz zgodnie z polityką Medycyny Praktycznej dotyczącą plików cookies