Suplementacja selenem może pomóc, ale i zaszkodzić

Udostępnij: Share
05.03.2012
healthday.com

Spożywając odpowiednie ilości selenu z pożywieniem zapewniamy naszemu organizmowi przede wszystkim właściwe funkcjonowanie systemu immunologicznego. Bogatym jego źródłem są orzechy brazylijskie, ryby, drób i pszenica.

Mimo to w lutym, w czasopiśmie "Lancet", ukazała się publikacja o ewentualnych dodatkowych korzyściach oraz ryzyku związanym z nadmiernym przyjmowaniem selenu.

Jak podaje Prof. Margaret Rayman, z Uniwersytetu w Surrey w Anglii, istnieje U-kształtna zależność między spożyciem selenu a jego wpływem na zdrowie.

Jeśli zwiększymy pobór selenu z wartości bardzo niskich nasze zdrowie poprawia się. Jednak zbyt duże spożycie może być szkodliwe, a nawet toksyczne. Nadmiar selenu może przyczyniać się do rozwoju cukrzycy typu 2, wypadania włosów i niektórych nowotworów.

Jak podaje Prof. Rayman średnie spożycie selenu w Europie wynosi około 40 mg. Z kolei w USA jego spożycie wynosi od 93-134 mg, a znaczna jego część dostarczana jest w postaci suplementów. Jedno jest pewne - jeżeli spożywamy selen wyłącznie pochodzący z naturalnych źródeł (nie w postaci suplementów) nie grozi nam ryzyko przedawkowania tego składnika. Jedynym produktem pokarmowym, w którym ilości selenu znacznie przekracza wartość rekomendowaną są orzechy brazylijskie.

Udostępnij: Share

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

 

Aktualności

  • Brak aktywności zabija rocznie pół mln Europejczyków
    Brak aktywności fizycznej zabija pół miliona Europejczyków rocznie i kosztuje Europę 80 mld euro - alarmują eksperci. Według badań aż 18 proc. dorosłych Polaków nie jest wystarczająca aktywnych; brak aktywności jest też dużym problemem wśród polskich nastolatków.
  • Pijemy wciąż za mało
    Picie wody zapobiega odwodnieniu, usprawnia pracę jelit, uśmierza ból, pomaga zwalczyć nadmierne łaknienie, nawilża skórę, zapobiega wysuszeniu śluzówki... Jednak rekomendowaną przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ilość płynów pije jedynie 41 proc. Polek i 22 proc. Polaków.
  • USA - zakaz stosowania tłuszczów typu trans
    Amerykańska agencja ds. żywności i leków (FDA) uznała, że przemysłowe nienasycone kwasy tłuszczowe typu trans, czyli utwardzone oleje roślinne, są niezdrowe i w ciągu 3 lat muszą zostać wycofane - podał we wtorek internetowy serwis BBC.

Lekarze odpowiadają na pytania

  • Czy warto stosować diety oczyszczające?
    Jak współczesna medycyna odnosi się do tego rodzaju diet? Czy są podstawy medyczne wskazujące efektywność diet oczyszczających?
  • Płatki owsiane a fityniany
    Z jednej strony płatki owsiane są uważane za jeden z najzdrowszych produktów spożywczych. Z drugiej strony istnieje wiele badań straszących bardzo negatywnymi konsekwencjami spożycia płatków ze względu na zawarty w nich kwas fitynowy (blokada absorpcji żelaza, magnezu, cynku, wapnia). Jjeść płatki, czy nie jeść?

Przychodnie i gabinety lekarskie w pobliżu

Zadaj pytanie ekspertowi:

Lekarze komentują