Dieta MIND – połączenie diety śródziemnomorskiej i diety DASH

Dieta MIND – połączenie diety śródziemnomorskiej i diety DASHOceń:

Co to jest dieta MIND?

Dieta MIND (MEDITERRANEAN – DASH Intervention for Neurodegenerative Delay) to dieta polecana z dwóch powodów. Po pierwsze, wpływa na poprawę funkcji poznawczych, po drugie zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera oraz spowalnia postęp tej choroby.

Dieta MIND
Fot. Pixabay.com

W diecie MIND ogólne założenia diety śródziemnomorskiej i diety DASH uzupełniono o zalecenia spożycia produktów żywnościowych korzystnie wpływających na funkcjonowanie mózgu. Szczególną rolę odgrywają w niej więc warzywa zielonoliściaste (jarmuż, szpinak, sałata), które, jak wskazują badania, spowalniają pogarszanie się funkcji poznawczych, a ich największą skuteczność obserwuje się przy spożyciu co najmniej 6 porcji tygodniowo. Podobną rolę pełnią także owoce jagodowe, takie jak czarne jagody i truskawki. Zaleca się ponadto spożycie orzechów przynajmniej 5 razy w tygodniu.

Twórcy diety MIND wyróżnili 15 składników, spośród których 10 należy do produktów zalecanych (brain healthy), a 5 do niezalecanych (unhealthy).

Produkty zalecane:

  • warzywa zielonoliściaste
  • inne warzywa
  • orzechy
  • owoce jagodowe
  • nasiona roślin strączkowych
  • produkty pełnoziarniste
  • ryby
  • drób
  • oliwa z oliwek
  • wino

Produkty niezalecane:

  • czerwone mięso
  • masło i margaryna
  • ser żółty
  • ciasta i słodycze
  • produkty smażone i typu fast food

Na podstawie spożycia przedstawionych powyżej produktów dla danej osoby można obliczyć indeks diety MIND; jego wartość wynosi maksymalnie 15.

Badania potwierdzające skuteczność diety MIND

Dwa ważne badania dotyczące diety MIND przeprowadziły wspólnie dwa ośrodki – Rush University Medical Center z Chicago i Harvard School of Public Health z Bostonu. W pierwszym badaniu obserwowano grupę 960 uczestników projektu Rush Memory and Aging Project. Wszystkie osoby zakwalifikowane do programu wypełniały kwestionariusz częstości spożycia danych produktów oraz przeszły szczegółową ocenę funkcji poznawczych. Średni wiek badanych wynosił 81,4 roku, a czas obserwacji 4,7 roku. Po tym okresie stwierdzono, że wyższy indeks diety MIND wiązał się z wolniejszym pogarszaniem się funkcji poznawczych w czasie obserwacji.

Cel drugiego badania stanowiło porównanie efektywności diety śródziemnomorskiej, diety DASH i diety MIND w redukcji częstotliwości występowania choroby Alzheimera. Badaniem objęto 923 uczestników w wieku 58–98 lat, a średni czas obserwacji wynosił 4,5 roku. Uczestników regularnie oceniano pod kątem rozpoznania choroby Alzheimera. W czasie obserwacji wystąpiły 144 nowe przypadki tej choroby. Okazało się, że u osób z najwyższym indeksem diety MIND ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera było o 53% mniejsze niż u osób z najniższym indeksem MIND.

Wyniki przedstawionych badań wydają się bardzo obiecujące, jednak w celu wprowadzenia ogólnych rekomendacji dotyczących powszechnego stosowania diety MIND należy przeprowadzić dalsze badania obejmujące większą liczbę uczestników.

Piśmiennictwo:

Marcason W.: What Are the Components to the MIND Diet? J. Acad. Nutr. Diet., 2015; 115 (10): 1744.
Morris M.C., Tangney C.C., Wang Y. i wsp.: MIND diet associated with reduced incidence of Alzheimer's disease. Alzheimers Dement., 2015; 11 (9): 1007–1014.
Morris M.C., Tangney C.C., Wang Y. i wsp.: MIND diet slows cognitive decline with aging. Alzheimers Dement., 2015; 11 (9): 1015–1022. doi: 10.1016/j.jalz.2015.04.011. Epub 2015 Jun 15.
Wieczorowska-Tobis K., Suwalska A.: Dieta MIND – co wiemy o jej efektywności. Postępy Dietetyki w Geriatrii i Gerontologii, 2016; 1: 5–8.
Data utworzenia: 14.07.2016
Udostępnij:
Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

 

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Aktualności

  • Włosi najzdrowszym narodem na świecie
    W rankingu 163 krajów pod nazwą Bloomberg Global Health Index Włochy zajmują pierwsze miejsce. To zasługa jedzenia świeżej żywności i diety śródziemnomorskiej - podkreślają media. Polska zajmuje w tym rankingu 39. miejsce.
  • Kampania „5 porcji owoców i warzyw" ma zmienić nawyki żywieniowe
    Rozpoczęła się kolejna kampania promocyjno-edukacyjna „5 porcji warzyw, owoców lub soku”. Program ten ma zachęcać do zmiany nawyków żywieniowych. Spożycie owoców i warzyw w Polsce jest dużo niższe niż zalecane minimum 400 g dziennie.
  • Do 2030 r. co trzeci dorosły Polak będzie otyły
    Do 2030 r. jedna na trzy osoby dorosłe w Polsce będzie otyła - ostrzegali eksperci w Senacie podczas konferencji dotyczącej epidemii otyłości. Przypominali także, że otyłość jest chorobą, a wśród jej powikłań wymienia się m.in. cukrzycę, nowotwory i depresję.

Lekarze odpowiadają na pytania

Przychodnie i gabinety lekarskie w pobliżu

Leki

Zadaj pytanie ekspertowi:

Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu

Korzystając ze stron oraz aplikacji mobilnych Medycyny Praktycznej, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz zgodnie z polityką Medycyny Praktycznej dotyczącą plików cookies