Jak zwiększyć ilość błonnika w codziennej diecie?

Jak zwiększyć ilość błonnika w codziennej diecie?Oceń:
Dominika Wnęk, dietetyk

Błonnik pokarmowy to składnik diety, który ułatwia perystaltykę jelit, przez co odgrywa ważną rolę w profilaktyce zaparć. Produkty bogate w błonnik pokarmowy pobudzają funkcję żucia i wydzielania śliny. Ponadto wiąże on wodę, zapobiegając nadmiernemu odwodnieniu mas kałowych, co z kolei zwiększa masę stolca i skraca czas pasażu jelitowego.

Błonnik pokarmowy wpływa ponadto na zmniejszenie stężenia cholesterolu całkowitego i glukozy we krwi oraz zwiększa wydalanie tłuszczu.

Zwiększysz ilość błonnika w codziennym jadłospisie, pamiętając o kilku zasadach:

  • włącz do jadłospisu większe ilości warzyw i owoców
  • staraj się nie rozgotowywać warzyw
  • włącz do jadłospisu nasiona roślin strączkowych (bób, ciecierzycę, fasolę, groch, soczewicę i soję)
  • zamiast białego pieczywa wybieraj pieczywo pełnoziarniste i razowe
  • ziemniaki zastępuj grubymi kaszami – gryczaną, jęczmienną, pęczakiem
  • do sałatek i jogurtów dodawaj otręby
  • do jogurtu możesz dodać suszoną śliwkę lub morelę
  • codziennie zjadaj garść orzechów.

Pamiętaj, że błonnik będzie działał pozytywnie, jeśli zadbasz o zwiększenie ilości wypijanych płynów.

Data utworzenia: 15.07.2016
Udostępnij:
Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

 

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Aktualności

  • Włosi najzdrowszym narodem na świecie
    W rankingu 163 krajów pod nazwą Bloomberg Global Health Index Włochy zajmują pierwsze miejsce. To zasługa jedzenia świeżej żywności i diety śródziemnomorskiej - podkreślają media. Polska zajmuje w tym rankingu 39. miejsce.
  • Kampania „5 porcji owoców i warzyw" ma zmienić nawyki żywieniowe
    Rozpoczęła się kolejna kampania promocyjno-edukacyjna „5 porcji warzyw, owoców lub soku”. Program ten ma zachęcać do zmiany nawyków żywieniowych. Spożycie owoców i warzyw w Polsce jest dużo niższe niż zalecane minimum 400 g dziennie.
  • Do 2030 r. co trzeci dorosły Polak będzie otyły
    Do 2030 r. jedna na trzy osoby dorosłe w Polsce będzie otyła - ostrzegali eksperci w Senacie podczas konferencji dotyczącej epidemii otyłości. Przypominali także, że otyłość jest chorobą, a wśród jej powikłań wymienia się m.in. cukrzycę, nowotwory i depresję.

Lekarze odpowiadają na pytania

Przychodnie i gabinety lekarskie w pobliżu

Leki

Zadaj pytanie ekspertowi:

Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu

Korzystając ze stron oraz aplikacji mobilnych Medycyny Praktycznej, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz zgodnie z polityką Medycyny Praktycznej dotyczącą plików cookies