Dieta, która pozwoli zdrowo przytyć

Dieta, która pozwoli zdrowo przytyćOceń:
(5.00/5 z 2 ocen)

Pytanie nadesłane do redakcji

Poproszę o przykład diety, która pozwoli mi przytyć.

Odpowiedziała

mgr Dominika Wnęk, dietetyk

W Pani przypadku wskazane byłoby znalezienie przyczyny, dla której waży Pani zbyt mało. Być może są to błędy żywieniowe (sporadyczne i małe objętościowo posiłki, mało urozmaicona dieta, niedobór białka), ale warto sprawdzić, czy nie wiąże się to z jakimś ukrytym procesem chorobowym.

Niestety trudno określić ilość spożywanych przez Panią kalorii oraz Pani dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, ponieważ nie mam podstawowych danych, aby je określić.

Istnieją jednak pewne sposoby, które pozwolą na zwiększenie kaloryczności diety. Ważne, aby spożywała Pani 4-5 posiłków dziennie. Jeśli do tej pory, przykładowo, spożywała Pani dwie kromki pieczywa na pierwsze śniadanie, to proszę dodać jeszcze jedną.

Podobnie w przypadku obiadu - warto zwiększyć ilość zjadanych do tej pory węglowodanów, takich jak kasza, ryż, makaron czy ziemniaki. Zdrowymi produktami zawierającymi węglowodany są owoce i soki z nich wyciskane. Szczególnie dużo węglowodanów zawierają: banany, winogrona, czereśnie i gruszki.

Jednym z powodów zbyt małej masy ciała może być także niedobór białka w diecie. Dobrze, jeśli udałaby się Pani do dietetyka, który będzie w stanie oszacować ilość spożywanego białka. Warto jednak już teraz wiedzieć, że produkty obfitujące w białko to: mięso, drób i ryby, produkty nabiałowe, a także nasiona roślin strączkowych (fasola, groch, soja, soczewica).

Składnikiem odżywczym, który dostarcza najwięcej kalorii są oczywiście tłuszcze. Nie oznacza to jednak, że powinna Pani bazować na golonce i boczku. Zdrowymi produktami, które dostarczają tłuszczu są oleje roślinne, takie jak: olej rzepakowy czy oliwa z oliwek. Proszę je stosować jako dodatek do sałatek oraz do produktów węglowodanowych (np. niewielka ilość oleju rzepakowego do kaszy gryczanej).

Jeśli Pani niedowaga jest efektem braku apetytu, proszę starać się przygotowywać jak najbardziej urozmaicone i apetycznie wyglądające posiłki. Apetyt wzmaga także przebywanie na świeżym powietrzu oraz umiarkowana aktywność fizyczna.

Dobrym sposobem na zwiększenie kaloryczności diety jest dodatek orzechów, pestek i suszonych owoców. Są one bogatokaloryczne, ale dodatkowo dostarczają wiele cennych składników mineralnych. To właśnie osoby pragnące przytyć mogą pozwolić sobie na większą ilość takich produktów.

I jeszcze jedna uwaga, aby zwiększyć masę ciała niezbędna jest konsekwencja i cierpliwość. Codziennie należy się starać, aby ilość kalorii dostarczanych z pożywieniem przekraczała Pani dzienne zapotrzebowanie kaloryczne. Osiąga się to przez zwiększenie spożycia żywności, ale nie jest równoznaczne z włączeniem do jadłospisu wysoko przetworzonych, tłustych i słodkich produktów żywnościowych.

Data utworzenia: 27.07.2016
Udostępnij:
Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

 

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Aktualności

  • Włosi najzdrowszym narodem na świecie
    W rankingu 163 krajów pod nazwą Bloomberg Global Health Index Włochy zajmują pierwsze miejsce. To zasługa jedzenia świeżej żywności i diety śródziemnomorskiej - podkreślają media. Polska zajmuje w tym rankingu 39. miejsce.
  • Kampania „5 porcji owoców i warzyw" ma zmienić nawyki żywieniowe
    Rozpoczęła się kolejna kampania promocyjno-edukacyjna „5 porcji warzyw, owoców lub soku”. Program ten ma zachęcać do zmiany nawyków żywieniowych. Spożycie owoców i warzyw w Polsce jest dużo niższe niż zalecane minimum 400 g dziennie.
  • Do 2030 r. co trzeci dorosły Polak będzie otyły
    Do 2030 r. jedna na trzy osoby dorosłe w Polsce będzie otyła - ostrzegali eksperci w Senacie podczas konferencji dotyczącej epidemii otyłości. Przypominali także, że otyłość jest chorobą, a wśród jej powikłań wymienia się m.in. cukrzycę, nowotwory i depresję.

Lekarze odpowiadają na pytania

Przychodnie i gabinety lekarskie w pobliżu

Leki

Zadaj pytanie ekspertowi:

Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu

Korzystając ze stron oraz aplikacji mobilnych Medycyny Praktycznej, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz zgodnie z polityką Medycyny Praktycznej dotyczącą plików cookies