Pieczywo chrupkie w diecie redukcyjnej

Pieczywo chrupkie w diecie redukcyjnejOceń:
(4.00/5 z 3 ocen)
Dominika Wnęk, dietetyk

Jestem na diecie redukcyjnej. Czy powinnam całkowicie zrezygnować z normalnego pieczywa i zastąpić je pieczywem chrupkim?

Orzechy włoskie
Fot. Pixabay.com

Rzeczywiście, pieczywo chrupkie jest uznawane za alternatywę dla pieczywa tradycyjnego. Duża zawartość błonnika pokarmowego oraz, jak sądzą niektórzy, niska kaloryczność są głównym powodem, dla którego coraz więcej osób decyduje się na włączenie go do jadłospisu. Faktem jest, że kromka chleba chrupkiego zawiera mniej kalorii niż kromka tradycyjnego pieczywa. Jeśli jednak porównamy wartość kaloryczną 100 gramów tych produktów, to sytuacja wygląda odwrotnie. Na przykład 100 g żytniego chleba razowego dostarcza 223 kcal, a chleba chrupkiego – 353 kcal. Ponadto, osoby spożywające chleb chrupki mogą sądzić, że – jako produktu niskokalorycznego – można zjeść go więcej. Tymczasem większa liczba kromek to także więcej dodatków, które mogą istotnie zwiększać kaloryczność całego posiłku.

Pieczywo chrupkie produkuje się z mąk płatkowanych, następnie spulchnia się je poprzez napowietrzenie i wypieka w postaci cienkich płatów. Pieczywo takie może także zawierać różne dodatki wzbogacające, takie jak siemię lniane, pestki dyni, zioła oraz mąki niechlebowe (np. mąkę gryczaną).

Jakie są więc zalety chleba chrupkiego?

Przede wszystkim, z uwagi na mniejszą zawartość wody w porównaniu z pieczywem tradycyjnym oraz dzięki zastosowaniu różnych ziaren bądź mąk, może ono zawierać więcej witamin z grupy B oraz błonnika pokarmowego. Mała wilgotność chleba chrupkiego (około 8%) utrudnia rozwój drobnoustrojów oraz sprawia, że jest on długo przydatny do spożycia. Ta sama właściwość sprawia także, że zachowane są charakterystyczne i pożądane walory pieczywa, czyli chrupkość i kruchość.

Odpowiadając na pytanie, czy zrezygnować z pieczywa tradycyjnego na korzyść pieczywa chrupkiego, należy podkreślić, że nie ma dowodów na to, aby dieta redukcyjna w oparciu o pieczywo chrupkie dawała lepsze efekty niż odpowiednie dozowanie tradycyjnego pieczywa.

Biorąc pod uwagę także przedstawione powyżej informacje, proponowałabym spożywanie pieczywa chrupkiego wymiennie z pieczywem żytnim, typu graham bądź pełnoziarnistym.

Piśmiennictwo:

Borkowska B., Pospieszna A.: Ocena porównawcza jakości pieczywa chrupkiego wybranych producentów. Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni, 2015; 88
Jarosz K.: Pieczywo specjalne w naszej diecie. Przegląd Piekarski i Cukierniczy. 2015; październik
Data utworzenia: 08.09.2016
Udostępnij:
Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu
    • sic
      2016-09-22 21:43
      autorka zapomniała wspomnieć o pozytywnych cechach pieczywa dla osób, które mają problemy z przewodem pokarmowym, pieczywo chrupkie jest zdecydowanie korzystniejsze dla wrzodowców i osób, które mają problemy jelitowe np.zaparciaodpowiedz
    • W
      2016-09-22 15:05
      Proponowałabym jednak spożywanie pieczywa tradycyjnego w odpowiednich ilościach dla danej osoby. Kromka tradycyjnego pieczywa jest bardziej odżywcza i zaspokaja głód na dłużej.odpowiedz
      • Jac
        2017-01-12 21:01
        Jeśli chleb upieczemy sami , to kromka starcza na dłużej, przeciwnie jest gdy kupujemy nadmuchany chleb z dyskontów - sprawdzoneodpowiedz

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

 

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Aktualności

  • Włosi najzdrowszym narodem na świecie
    W rankingu 163 krajów pod nazwą Bloomberg Global Health Index Włochy zajmują pierwsze miejsce. To zasługa jedzenia świeżej żywności i diety śródziemnomorskiej - podkreślają media. Polska zajmuje w tym rankingu 39. miejsce.
  • Kampania „5 porcji owoców i warzyw" ma zmienić nawyki żywieniowe
    Rozpoczęła się kolejna kampania promocyjno-edukacyjna „5 porcji warzyw, owoców lub soku”. Program ten ma zachęcać do zmiany nawyków żywieniowych. Spożycie owoców i warzyw w Polsce jest dużo niższe niż zalecane minimum 400 g dziennie.
  • Do 2030 r. co trzeci dorosły Polak będzie otyły
    Do 2030 r. jedna na trzy osoby dorosłe w Polsce będzie otyła - ostrzegali eksperci w Senacie podczas konferencji dotyczącej epidemii otyłości. Przypominali także, że otyłość jest chorobą, a wśród jej powikłań wymienia się m.in. cukrzycę, nowotwory i depresję.

Lekarze odpowiadają na pytania

Przychodnie i gabinety lekarskie w pobliżu

Leki

Zadaj pytanie ekspertowi:

Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu

Korzystając ze stron oraz aplikacji mobilnych Medycyny Praktycznej, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz zgodnie z polityką Medycyny Praktycznej dotyczącą plików cookies