Czy potrzebuję się odchudzać?

Czy potrzebuję się odchudzać?Oceń:
(3.67/5 z 3 ocen)
Prof. dr hab. med. Barbara Zahorska-Markiewicz
Poradnia Leczenia Chorób Metabolicznych WAGA w Katowicach
Czy potrzebuję się odchudzać?
Fot. Stock.XCHNG

Zanim rozpoczniesz dietę warto sprawdzić, czy rzeczywiście potrzebujesz się odchudzać. Aby proces ten przeprowadzić w sposób właściwy i bez szkody dla zdrowia, sprawdź, jak duży jest to problem.

Czy wystarczy zgubić kilka kilogramów? A może wartość BMI świadczy już o otyłości? W obliczeniu Twojego BMI pomoże Ci kalkulator zamieszczony poniżej. Niezależnie od wyniku jaki otrzymasz - zacznij działać. Zaplanuj kolejne kroki. Zapoznaj się z informacjami zamieszczonymi w zakładkach poświęconych zasadom zdrowego żywienia i dietom.

Aby proces odchudzania zakończył się sukcesem, zapoznaj się także z radami psychologa. Artykuły te podpowiedzą między innymi jak budować motywacje do zmian. Przydatne są także rady dietetyka, który w sposób praktyczny przedstawi jak już drobne zmiany mogą przyczynić się do spadku wagi. Przede wszystkim - bądź wytrwała/wytrwały.

Jak ocenić swój wskaźnik masy ciała?

Wskaźnik masy ciała (body mass index – BMI) można obliczyć, dzieląc masę ciała wyrażoną w kilogramach przez wzrost wyrażony w metrach do kwadratu (kg/m2).

Na przykład BMI osoby o masie ciała 60 kg, mającej 160 cm wzrostu wynosi: 60/1,62 = 23,4 kg/m2. Korzystając z naszego kalkulatora możesz szybko obliczyć swój BMI, wpisując w odpowiednie pola swoją aktualną masę ciała (w kg) i wzrost (w m).



Interpretacja uzyskanego wyniku jest następująca:

  • zakres 18,5–25 kg/m2 oznacza masę ciała w normie
  • 25–30 kg/m2 nadwagę
  • wartość wskaźnika powyżej 30 kg/m2 wskazuje na otyłość.

<18,5
Niedowaga
18,5–25
Norma
25–30
Nadwaga
>30
Otyłość

Sprawdź swój obwód talii – czy to jest potrzebne?

Badania epidemiologiczne wskazują, że najważniejszą rolę w ocenie ryzyka wystąpienia chorób towarzyszących otyłości stanowi ocena rozmieszczenia tkanki tłuszczowej.

Najbardziej niekorzystne dla zdrowia jest nagromadzenie tłuszczu w jamie brzusznej. Otyłość tego typu znacznie częściej wiąże się z ryzykiem wystąpienia zaburzeń gospodarki węglowodanowej (insulinooporności, hiperinsulinemii, cukrzycy typu 2), miażdżycy i innych chorób sercowo-naczyniowych.

Obecnie uważa się także, że tkanka tłuszczowa jest nie tylko rezerwuarem energii ale także w sposób aktywny uwalnia tzw. cytokiny prozapalne odpowiedzialne za powstawanie miedzy innymi powikłań naczyniowych w przebiegu cukrzycy typu 2.


Ryc. Aby ocenić otyłość brzuszną wystarczy dokonać pomiaru obwodu pasa w połowie odległości między dolnym brzegiem łuku żebrowego i górnym grzebieniem kości biodrowej

Praktycznym wskaźnikiem określającym ilość tłuszczu brzusznego jest obwód talii, który u kobiet w populacji europejskiej powinien wynosić poniżej 80 cm, a u mężczyzn poniżej 94 cm. Obwód talii mierzy się w połowie odległości między dolnym brzegiem żeber, a górnym brzegiem grzebienia kości biodrowej.

Wskaźnik talia/biodra

Innym pomiarem służącym ocenie rozmieszczenia tkanki tłuszczowej jest wskaźnik talia/biodra (waist to hip ratio - WHR). Oblicza się go, gdy BMI>25.

Otyłość brzuszną (inaczej androidalną, wisceralną) rozpoznajemy gdy wskaźnik WHR (obwód pasa podzielony przez obwód bioder) u kobiet jest równy lub większy 0,8, a u mężczyzn równy lub większy 1.

W przypadku gdy wskaźnik WHR u kobiet jest mniejszy niż 0,8, a u mężczyzn mniejszy niż 1, rozpoznaje się otyłość pośladkowo-udową (inaczej gynoidalną). Obwód bioder powinno się mierzyć na wysokości krętarza większego kości udowej.



Zawartość wody i tłuszczu w organizmie

Woda stanowi około 60% masy ciała i jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Bierze udział w termoregulacji- na skutek pocenia organizm pozbywa się nadmiaru ciepła. Należy pamiętać, że jest niezbędna do utrzymania odpowiedniej objętości i ciśnienia tętniczego krwi. Transportuje niezbędne substancje pokarmowe oraz tlen do wszystkich komórek ciała, a także uczestniczy w usuwaniu z organizmu szkodliwych produktów przemiany materii. Należy pić około 2 litrów płynów dziennie, głównie naturalne wody mineralne niegazowane.

Średnia ilość tkanki tłuszczowej u kobiet powinna wynosić od 25–30%, a w przypadku mężczyzn 18–24%.Wbrew potocznym sądom, zbyt niski poziom tkanki tłuszczowej w organizmie także nie jest korzystny. Tkanka tłuszczowa stanowi bowiem materiał energetyczny, bierze udział w przemianach metabolicznych i hormonalnych, ochrania narządy wewnętrzne i pozwala utrzymać stałą ciepłotę ciała.

Data utworzenia: 27.10.2011
Udostępnij:
Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu
    • Alicja
      2016-03-14 07:11
      nie wiem co napisac , mam okropne wyniki ... jestem przerazona i smutna ...
      musze cos zrobic, zeby poprawic swoja sylwetke ...odpowiedz
      • Ola
        2016-06-21 17:38
        Wprowadz jakas diete I cwicz regularnie, na kanale XHIT Daily jest duzo dobrych cwiczen ;'))odpowiedz

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

 

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Aktualności

Lekarze odpowiadają na pytania

Przychodnie i gabinety lekarskie w pobliżu

Leki

Zadaj pytanie ekspertowi:

Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu

Korzystając ze stron oraz aplikacji mobilnych Medycyny Praktycznej, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz zgodnie z polityką Medycyny Praktycznej dotyczącą plików cookies