Zasady zdrowego żywienia

  • Zasady zdrowego żywienia

    Zasady zdrowego żywienia

    Dbałość o właściwe odżywianie jest ważna dla utrzymania dobrego stanu zdrowia. Pozwala uniknąć wielu chorób, które rozwijają się niekiedy przez wiele lat jako skutek spożywania nadmiernej lub zbyt małej ilości określonych składników pokarmowych.

  • Jak wybierać zdrowe produkty?

    Jak wybierać zdrowe produkty?

    Zakupów żywnościowych należy dokonywać wtedy, gdy jesteśmy najedzeni (po spożyciu posiłku), a nigdy na czczo czy po wyjściu z pracy, gdy głód osiąga swoje największe nasilenie. Wtedy nie kupimy tego, co jest nam potrzebne, ale to co, jak nam się wydaje, najszybciej da nam uczucie sytości lub coś co pamiętamy z reklam telewizyjnych.

  • Najczęstsze błędy żywieniowe – czego trzeba unikać?

    Najczęstsze błędy żywieniowe – czego trzeba unikać?

    Najczęstsze błędy w żywieniu człowieka mają dwojaką naturę - wiążą się zarówno z niedoborami pokarmowymi, jak i z nadmiernym spożyciem żywności oraz nieodpowiednim stylem życia.

  • Ile posiłków w ciągu dnia?

    Ile posiłków w ciągu dnia?

    Jeden człowiek je w ciągu dnia tylko trzy posiłki i to mu wystarcza. Drugi musi zjeść jeszcze drugie śniadanie, ponieważ pomiędzy śniadaniem a obiadem jest bardzo głodny, a jeszcze inny jest głodny pomiędzy wszystkimi posiłkami głównymi i bez przerwy dojada.

  • Cholesterol

    Cholesterol

    Czym jest cholesterol? Skąd się bierze w organizmie człowieka? Czy ważne jest oznaczanie stężenia cholesterolu we krwi? Jakie są sposoby na zmniejszenie ilości tłuszczu i cholesterolu w diecie?

  • Czy śniadanie jest ważne?

    Czy śniadanie jest ważne?

    Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Zwykle powinno być spożywane przed wyjściem z domu (zwłaszcza przez dzieci; dorośli, którzy rozpoczynają pracę bardzo wcześnie rano powinni najpóźniej spożyć je miedzy 7.00 a 8.00).

  • Pieczywo – dlaczego warto jeść i jakie wybierać?

    Pieczywo – dlaczego warto jeść i jakie wybierać?

    Powszechnie znany jest znaczący udział pieczywa w zaspokajaniu potrzeb energetycznych i odżywczych człowieka, niewiele natomiast zwraca się uwagi na szczególną rolę pieczywa w sprawnym funkcjonowaniu mózgu.

  • Białka

    Białka

    W prawidłowym żywieniu dorosłego człowieka połowę należnej ilości białka powinny stanowić białka zwierzęce, a drugą połowę białka pochodzące z pokarmów roślinnych. W żywieniu dzieci i młodzieży oraz kobiet w ciąży i w okresie karmienia piersią białka zwierzęce powinny stanowić 2/3 należnej ilości białka w całodziennej diecie.

  • Węglowodany

    Węglowodany

    Węglowodany pełnią w ustroju człowieka wiele znaczących dla życia i zdrowia funkcji. Zapotrzebowanie organizmu na węglowodany powinno stanowić 45–75% całkowitego zapotrzebowania człowieka na energię.

  • Indeks glikemiczny

    Indeks glikemiczny

    Wykazano, że dieta o małym indeksie glikemicznym w ciągu 10 tygodni stosowania zmniejszała stężenie cholesterolu frakcji LDL o 10%.

  • Tłuszcze

    Tłuszcze

    Określenie „tłuszcze” obejmuje zarówno składniki pokarmowe, jak i produkty spożywcze nazywane potocznie tłuszczami, takie jak masło, smalec, margaryny i oleje jadalne.

  • 6 powodów, dla których warto włączyć olej rzepakowy do diety

    6 powodów, dla których warto włączyć olej rzepakowy do diety

    W latach 70. XX wieku odradzano spożycie oleju rzepakowego, ponieważ zawierał on kwas erukowy, wykazujący niekorzystny wpływ na pracę mięśnia sercowego. Sytuacja uległa zmianie, kiedy udało się wyhodować, początkowo w Kanadzie, a następnie w Polsce podwójnie ulepszone, inaczej dwuzerowe odmiany rzepaku.

  • 9 źródeł zdrowych tłuszczów w Twojej diecie

    9 źródeł zdrowych tłuszczów w Twojej diecie

    Czy z zawartości tłuszczów w pożywieniu wynikają jakieś korzyści? Czy można uznać, że są one potrzebne do zachowania zdrowia? Zobacz, które produkty zawierają najzdrowsze tłuszcze.

  • Masło czy margaryna, czyli czym smarować?

    Masło czy margaryna, czyli czym smarować?

    W tradycji polskiego żywienia ugruntował się model jedzenia śniadaniowo-kolacyjny, którego podstawą jest pieczywo posmarowane tłuszczem z różnymi dodatkami. Nie jesteśmy narodem, który traktuje pieczywo jako uzupełnienie lub dodatek do dania, lecz na ogół pieczywo staje się w naszej kuchni podstawą, do której dobieramy inne produkty.

  • Błonnik

    Błonnik

    Co to jest błonnik pokarmowy, dlaczego go potrzebuję?

  • Czy osoby spożywające dużo błonnika żyją dłużej?

    Czy osoby spożywające dużo błonnika żyją dłużej?

    Uważa się, że duża zawartość błonnika pokarmowego w diecie może zmniejszać ryzyko choroby wieńcowej, cukrzycy, otyłości, niektórych nowotworów oraz przedwczesnego zgonu. Jednak wyniki przeprowadzonych dotąd badań obserwacyjnych są niejednoznaczne.

  • Czy wszystkie owoce i warzywa są tak samo zdrowe?

    Czy wszystkie owoce i warzywa są tak samo zdrowe?

    Oceniliśmy warzywa i owoce pod kątem wartości odżywczej, kaloryczności, zawartości cukru, witamin, składników mineralnych, błonnika oraz zanieczyszczeń. Dowiedz się, które warzywa i owoce są najważniejsze dla Twojego zdrowia.

  • Czy wszystkie kwasy tłuszczowe <i>trans</i> są złe?

    Czy wszystkie kwasy tłuszczowe trans są złe?

    Głównym źródłem kwasów tłuszczowych trans w diecie człowieka są margaryny, wyroby cukiernicze, posiłki typu fast food oraz dania instant.

  • Czy nowalijki są bezpieczne?

    Czy nowalijki są bezpieczne?

    Warzywa z całą pewnością są źródłem cennych witamin i składników mineralnych - ale czy dotyczy to także nowalijek?

  • Kawa i&nbsp;herbata a&nbsp;utrata masy ciała

    Kawa i herbata a utrata masy ciała

    Wpływ składników diety na redukcję masy ciała jest niezwykle trudny do ocenienia. Badania w tym zakresie obarczone są dużym ryzykiem błędu, są też bardzo zróżnicowane i zazwyczaj prowadzone na niewielkich grupach osób. Również dane dotyczące wpływu spożycia kawy i herbaty, elementów codziennej diety, na utratę masy ciała są niespójne.

95 artykułów - strona 1 z 5

Centra leczenia otyłości

Przychodnie i gabinety lekarskie w pobliżu

Leki

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Zadaj pytanie ekspertowi

Nurtuje Cię jakiś problem? Szukasz odpowiedzi na pytania związane z tematyką serwisu? Nasza redakcja czeka na Twoje uwagi i propozycje tematów. Wyślij pytanie, dostaniesz indywidualną odpowiedź eksperta!

Korzystając ze stron oraz aplikacji mobilnych Medycyny Praktycznej, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz zgodnie z polityką Medycyny Praktycznej dotyczącą plików cookies