Kawa i herbata a utrata masy ciała

Kawa i herbata a utrata masy ciałaOceń:
Dr n. med. Agnieszka Serafin
I Katedra i Klinika Kardiologii WUM, Warszawa
mp.pl/treningzdrowotny

Wpływ składników diety na redukcję masy ciała jest niezwykle trudny do ocenienia. Badania w tym zakresie obarczone są dużym ryzykiem błędu, są też bardzo zróżnicowane i zazwyczaj prowadzone na niewielkich grupach osób. Również dane dotyczące wpływu spożycia kawy i herbaty, elementów codziennej diety, na utratę masy ciała są niespójne.

kawa i herbata a dieta
Fot. Pixabay.com

Wpływ kawy na redukcję masy ciała był przedmiotem badań od wielu lat. Wskazywano przede wszystkim na duże znaczenie flawonoidów zawartych w kawie, szczególnie kwasu chlorogenowego. Wykazuje on silne właściwości antyoksydacyjne, zmniejsza również wchłanianie glukozy, przez co wpływa korzystnie na metabolizm. Dlatego uznawano, że kawa może korzystnie wpływać także na redukcję masy ciała. Polifenole zawarte między innymi w kawie hamują również powstawanie zmian miażdżycowych w naczyniach. Dowody, jak w większości badań dotyczących produktów stosowanych w codziennej diecie, są niejednoznaczne. Wydaje się jednak, że regularne spożycie kawy, z uwagi na zawarte w niej polifenole może przyspieszać redukcję tkanki tłuszczowej. Większą zawartość polifenoli odnotowuje się w kawie zielonej niż palonej. Warto zauważyć także, że znaczenie ma sposób parzenia kawy. Najwięcej polifenoli zawiera kawa przygotowywana w ekspresie ciśnieniowym oraz kawa parzona po turecku. Kawa przyspiesza również perystaltykę jelit, zwiększa także wydzielanie soku żołądkowego, co wpływa na przyspieszenie procesu trawienia.

Opublikowane kilka lat temu dane pochodzące z obserwacji populacji japońskiej wskazywały także na możliwy korzystny wpływ zielonej herbaty na redukcję masy ciała. Spowodowało to znaczący wzrost zainteresowania tym napojem i jego spożycia. Przyjmuje się, że zielona herbata może mieć działanie pobudzające lub lekko uspokajające, w zależności od tego z którego parzenia jest napar. Zawiera również antyoksydanty, działa bakteriobójczo, jest bogata w witaminy i garbniki. Ostatnie metaanalizy badań pochodzących z różnych części świata wykazały jednak, że nie obserwuje się istotnego wpływu zielonej herbaty na redukcję masy ciała lub utrzymanie właściwej masy ciała. Zwraca uwagę fakt, że pozytywne oddziaływanie tego napoju obserwowane było jedynie w badaniach prowadzonych w populacji azjatyckiej. Badacze sugerują, że może to być w jakimś stopniu uwarunkowane również genetycznie. Redukcja masy ciała związana z regularnym spożyciem zielonej herbaty wahała się w analizowanych badaniach w zakresie od 0,2 do 3,5 kg w okresie kilkunastotygodniowej obserwacji, nie przekładało się to znacząco na wartość BMI (indeks masy ciała), obwodu talii ani wskaźnika WHR (talia–biodra). Trudno więc wskazywać, by miało to jakikolwiek korzystny wpływ na redukcję ryzyka sercowo-naczyniowego.

Obecnie najsilniejsze korzystne działanie na redukcję masy ciała przypisuje się czerwonej herbacie, przede wszystkim Pu-erh. Prowadzone w ostatnich latach obserwacje, potwierdziły, że herbata ta zmniejsza stężenie glukozy, reguluje również gospodarkę lipidową między innymi przez działanie zawartych w niej składników, takich jak polifenole, teina, polisacharydy czy statyny. Wydaje się więc, że może mieć znaczenie także jako element zdrowego stylu życia wpływając na redukcję ryzyka sercowo-naczyniowego.

W przypadku napojów, dla których wykazano korzystne działanie na zmniejszenie masy ciała duże znaczenie ma niestety ilość wypijanego napoju. Wydaje się, że optymalne efekty uzyskuje się przy spożywaniu 3–6 filiżanek dziennie. Osoby zajmujące się przygotowaniem tych napojów wskazują również na konieczność zachowania zasad dotyczących temperatury parzenia, spożycia w odpowiednim odstępie czasowym od posiłku. Wszystkie te elementy mogą wpływać na skuteczność działania napoju.

W świetle tak wielu zmiennych wpływających na wiarygodność danych pochodzących z badań trudno ich wyniki uznać za jednoznaczne.

Piśmiennictwo:

Jurgens T.M., Whelan A.M., Killian L. i wsp.: Green tea for weight loss and weight maintenance in overweight or obese adults (Review). Cochrane Database Syst. Rev. 2012; (12): CD008650

Data utworzenia: 30.03.2017
Udostępnij:
Ula
2017-03-30 17:50
Dodawajcie odnośniki do źródeł, badań. Osobom zainteresowanym będzie łatwiej zgłębić temat a sam tekst będzie bardziej wiarygodny.
Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu
    • Ula
      2017-03-30 17:50
      Dodawajcie odnośniki do źródeł, badań. Osobom zainteresowanym będzie łatwiej zgłębić temat a sam tekst będzie bardziej wiarygodny.odpowiedz

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

 

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Aktualności

Lekarze odpowiadają na pytania

Przychodnie i gabinety lekarskie w pobliżu

Leki

Zadaj pytanie ekspertowi:

Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu

Korzystając ze stron oraz aplikacji mobilnych Medycyny Praktycznej, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz zgodnie z polityką Medycyny Praktycznej dotyczącą plików cookies