Potas

PotasOceń:
(2.40/5 z 5 ocen)
mgr inż. Beata Przygoda
Samodzielna Pracownia Wartości Odżywczych Żywności Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie

Potas (K) jest głównym kationem wewnątrzkomórkowym, a tylko nieznaczna jego część występuje w kościach.

Uczestniczy w reakcjach enzymatycznych i syntezie białka. Odgrywa, obok sodu i chlorków, istotną rolę w zapewnieniu właściwej gospodarki wodno-elektrolitowej w organizmie. Jest niezbędny do utrzymania równowagi kwasowo-zasadowej. Uczestniczy w przewodzeniu impulsów nerwowych oraz w kontroli pracy mięśni i wywiera korzystny wpływ na pracę mięśnia sercowego.

U ludzi zdrowych nie obserwuje się niedoborów potasu na tle żywieniowym. Mogą one natomiast wystąpić u osób z chorobami układu sercowo-naczyniowego, np. nadciśnieniem, a także u osób zażywających diuretyki (zobacz: Nadciśnienie tętnicze, Diuretyki). Do niedoborów potasu może dochodzić także w przypadku wymiotów i biegunek wynikających na przykład z zatruć pokarmowych. Alkohol i kawa również mogą zwiększać wydalanie potasu z moczem. Objawy niedoboru można obserwować także u osób, które podejmują znaczny wysiłek fizyczny czy przebywają w gorącym klimacie i następuje u nich znaczna utrata wody z organizmu.

Objawami niedoboru potasu są m.in. nadciśnienie, nadmierna utrata potasu z kości, osłabienie siły mięśniowej, zaburzenia w funkcjonowaniu nerek i osłabienie pracy serca.

Przy prawidłowej pracy nerek u ludzi zdrowych nadmiar potasu jest wydalany z moczem, dlatego nie obserwuje się u nich skutków ubocznych nadmiernego spożycia potasu. Do gromadzenia nadmiaru potasu w organizmie może dochodzić na przykład przy spożywaniu jego dużej ilości wraz z suplementami diety, a także w wyniku zaburzeń jego wydalania przez nerki. Nadmiar potasu może prowadzić do zaburzeń pracy serca.

Stosowanie soli potasowo-sodowych jako zamienników soli kuchennej w celu zmniejszenia spożycia sodu, zwłaszcza przez osoby z chorobami nerek, musi odbywać się pod kontrolą lekarza. Potas powszechnie występuje w żywności, chociaż jego zawartość w poszczególnych produktach jest zróżnicowana (tab. 5.). Największe ilości potasu pochodzą z suchych nasion roślin strączkowych, orzechów, suszonych owoców, kakao, warzyw (np. pomidorów oraz ich przetworów, selera, zielonych warzyw) i owoców (np. banana, brzoskwiń). Ze względu na duże spożycie dobrym źródłem potasu w diecie są również ziemniaki. Produkty mleczne i jasne pieczywo zawierają mniejsze ilości tego składnika.

Aktualne normy dla potasu dla ludności Polski (Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B., 2008) ustalone zostały na poziomie wystarczającego spożycia (AI) i wynoszą dla osób dorosłych 4700 mg/osobę/d.

Tabela 1. Zawartość potasu w przykładowych produktach spożywczych
produkt potas (mg/100 g)
kakao 16%, proszek 1927
morele suszone 1666
fasola biała, nasiona suche 1188
koncentrat pomidorowy 30% 1072
dynia, pestki 810
orzechy arachidowe 720
natka pietruszki 695
czekolada mleczna 607
czekolada gorzka 581
orzechy włoskie 474
kasza gryczana 443
ziemniaki 443
brokuły 385
mięso z piersi kurczaka 385
wołowina, pieczeń 375
polędwica sopocka 374
dorsz świeży 356
burak 348
wieprzowina, schab 343
banan 395
keczup 335
seler 320
pomidor 282
chleb żytni razowy 279
makrela wędzona 275
morele 275
kapusta biała 228
jogurt truskawkowy 1,5% tł. 179
mleko 2% tł. 141
jabłko 134
jaja kurze całe 133
ogórek 125
kajzerki 116
ser twarogowy półtłusty 113
mąka pszenna typ 500 110
ser brie pełnotłusty 100
ser gouda tłusty 83
Źródło: Kunachowicz H., Nadolna I., Przygoda B., Iwanow K.: Tabele składu i wartości odżywczej żywności. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005.
Data utworzenia: 06.09.2012
Udostępnij:

Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

 

Aktualności

  • Jaki sport daje najwięcej korzyści zdrowotnych?
    Celem publikacji, która ukazała się w ostatnim British Journal of Sports Medicine, była ocena zależności między sportem a śmiertelnością ogólną (w tym także z przyczyn sercowo-naczyniowych). Dodatkowo badanie miało odpowiedzieć na pytanie, jaki rodzaj aktywności fizycznej wykazuje najsilniejszy korzystny wpływ na zdrowie.
  • Otyłość niszczy strukturę kości
    Naukowcy z Massachusetts General Hospital stwierdzili, że otyłość u nastolatków wpływa na niszczenie struktury kości.
  • Podsumowano program „Zachowaj Równowagę”
    Dzięki programowi upowszechniania wiedzy o zdrowym żywieniu i aktywności fizycznej udało się doprowadzić do spadku występowania nadwagi i otyłości w szkołach oraz dotrzeć do milionów konsumentów – posumowali w piątek w Warszawie eksperci z Instytutu Żywności i Żywienia.

Lekarze odpowiadają na pytania

  • Pieczywo chrupkie w diecie redukcyjnej
    Pieczywo chrupkie jest uznawane za alternatywę dla pieczywa tradycyjnego. Duża zawartość błonnika pokarmowego oraz, jak sądzą niektórzy, niska kaloryczność są głównym powodem, dla którego coraz więcej osób decyduje się na włączenie go do jadłospisu.
  • Czy istnieje konkretny składnik pożywienia, który wpływa na płodność?
    Niestety nie ma jednoznacznych dowodów naukowych wskazujących na to, że jakikolwiek konkretny składnik pożywienia wpływa na płodność człowieka. Istnieją jednak liczne badania, w których wykazano związek między odpowiednią dietą a płodnością.

Przychodnie i gabinety lekarskie w pobliżu

Leki

Zadaj pytanie ekspertowi:

Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu

Korzystając ze stron oraz aplikacji mobilnych Medycyny Praktycznej, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz zgodnie z polityką Medycyny Praktycznej dotyczącą plików cookies