Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

W nowym roku warto zacząć ćwiczyć

Złoci medaliści olimpijscy Jacek Wszoła i Edward Skorek zachęcają, by noworoczne postanowienia dotyczyły ruchu i sportu. "Trzeba ćwiczyć, by potem nie męczyć się na schodach" - wspomniał Skorek, a Wszoła dodał: "Kluczem do sukcesu jest wytrwałość".


Fot. pixabay.com

Wszoła, mistrz olimpijski z 1976 roku w skoku wzwyż, podkreślił, że nie ma prostej recepty na to, by szybko nie porzucić swoich ambitnych, noworocznych planów. "To wszystko musi wypłynąć nie tyle z samego postanowienia, ale z wytrwałości w tym postanowieniu. Rada jest prosta – nigdy nie przestawajcie" - zaznaczył.

Skorek, kapitan "złotej" reprezentacji siatkarzy, przyznał, że aktywność fizyczną warto utrzymywać szczególnie w średnim wieku.

"Ci, którzy unikali sportu, mają potem problemy z normalnym funkcjonowaniem. Nie mogą podbiec do autobusu czy wejść na wyższe piętro. Zachęcam do ruchu nie tylko w okresie ferii, np. w czasie wyjazdu narciarskiego, ale przez cały rok. Najlepiej ćwiczyć codziennie, choćby i przez kilkanaście minut. To daje naprawdę dużą satysfakcję i zwiększa nasze możliwości" - zauważył trzykrotny olimpijczyk i złoty medalistka igrzysk w Montrealu.

74-letni Skorek jest dowodem, że wysoką formę można utrzymać w każdym wieku. "Jako trener nie zawsze patrzę z boku na parkiet. Czasem muszę przecież pokazać zawodnikom, o co w tym wszystkim chodzi. Choć to już nie ten wzrok i nie te lata, to ciągle potrafię zaprezentować podstawowe elementy gry i bez żadnego problemu poprawnie je wykonać" - powiedział mistrz świata z 1974 roku.

Obaj sportowcy wspominali, że sami w przeszłości nie czynili jednak u progu nowego roku zbyt wielu założeń i planów

"Postanowienie noworoczne zawsze miałem tylko jedno – nie nabawić się żadnej kontuzji. W czasie kariery życzyłem sobie niezakłóconego i nieprzerywanego treningu, aby nie trzeba było cofać się do początku roboty, bo można było tego czasu nie dogonić. Zdrowie, zdrowie, zdrowie – tylko to się liczy" - dodał Wszoła.

Podobnie uważa Skorek. "Generalnie przełom roku to nie był czas na składanie sportowych obietnic. Dla mnie liczyła się solidna praca. Indywidualnych postanowień nigdy nie robiłem. Wyniki nie zależały przecież tylko ode mnie" - wskazał siatkarz.

Byłych i obecnych zawodników czeka w sobotę Bal Mistrzów Sportu. Wspominając poprzednie edycje Wszoła przyznał, że wśród sportowców jest wielu świetnych tancerzy.

"Najlepiej na parkiecie wyglądała drużyna siatkarskich 'Złotek' (mistrzynie Europy z 2003 i 2005 roku – PAP). Byłem zdumiony, jak te wysokie przecież dziewczyny dawały sobie świetnie radę w tańcu. Niektórzy partnerzy nie potrafili za nimi nadążyć. Generalnie najlepiej do muzyki ruszają się sportowcy mający mocne nogi. Nieźle prezentują się też ci, którzy mają dodatkowo świetną koordynacją, np. szablistki" - przyznał Wszoła.

Do dobrych tancerzy należy też Skorek, który stosowne zajęcia miał w trakcie studiów na warszawskiej AWF. "W tańcu jest rytm, którego wyczucie pomaga w grze. Pewne kroki z tanecznego parkietu można śmiało przenieść na boisko do siatkówki. Sam korzystałem z tego wiele razy. Ogólnie sportowcy potrafią poruszać się przy muzyce" - podsumował.

Data utworzenia: 04.01.2018
W nowym roku warto zacząć ćwiczyćOceń:
(5.00/5 z 1 ocen)

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Aktualności

  • Ruch jest lekiem
    O 25 tys. rocznie mogłaby się zmniejszyć w naszym kraju liczba zgonów, gdyby co drugi nieaktywny Polak więcej ćwiczył – przekonywali we wtorek specjaliści podczas konferencji prasowej w Warszawie.
  • Mody żywieniowe mogą być niezdrowe
    Lansowane różne mody żywieniowe mogą być niebezpieczne dla zdrowia; warto przestrzegać podstawowych zasad żywienia i pilnować, by było różnorodne - podkreślają specjaliści podczas odbywającego się w czwartek w Białymstoku 26. Ogólnopolskiego Sympozjum Bromatologicznego.
  • 38% Polaków w ogóle nieaktywnych fizycznie
    Aż 38 proc. Polaków nie podejmuje aktywności fizycznej nawet raz w miesiącu, choćby takiej, jak rekreacyjne spacery czy jazda na rowerze do pracy – wynika z najnowszego badania aktywności fizycznej i sportowej Polaków.

Lekarze odpowiadają na pytania

Zadaj pytanie ekspertowi:

Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu