Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Wstań - schudniesz

Osoba o wadze 65 kg straciłaby w ciągu 4 lat 10 kg, gdyby, zamiast siedzieć, stała przez 6 godzin dziennie - wyliczyli naukowcy z Mayo Clinic w Rochester (USA).


Fot. pixabay.com

Artykuł w wynikami ich pracy ukazał się na łamach pisma „European Journal of Preventive Cardiology” (http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/2047487317752186).

„Stanie zamiast siedzenia przez 6 godzin dziennie naprawdę może zapobiec przyrostowi masy ciała lub pomóc w utracie wagi - podkreślają badacze. - Wiemy, że długotrwałe siedzenie wiąże się z epidemią otyłości, chorobami sercowo-naczyniowymi i cukrzycą. Europejczycy siedzą do 7 godzin dziennie i nawet osoby dość aktywne fizycznie większą część dnia nierzadko spędzają na krześle”.

Naukowcy zbadali, czy na stojąco spalamy więcej kalorii niż na siedząco. Przeanalizowali wyniki 46 różnych badań, w których łącznie wzięło udział 1184 uczestników. Uczestnicy mieli średnio 33 lata, w 60 proc. byli to mężczyźni, a średni wskaźnik ich masy ciała (BMI) oraz waga wynosiły odpowiednio 24 i 65 kg.

Okazało się, że stojąc uczestnicy spalali 0,15 kcal na minutę więcej niż siedząc. Przez zastąpienie pozycji siedzącej staniem przez 6 godzin dziennie, osoba o wadze 65 kg spaliłaby więc dodatkowe 54 kcal dziennie. Zakładając brak wzrostu spożycia pokarmów oznaczałoby to utratę 2,5 kg w ciągu jednego roku i 10 kg w ciągu 4 lat.

„Stanie zamiast siedzenia to jednak nie tylko spalanie większej ilości kalorii. Dodatkowa praca, którą wykonują wówczas nasze mięśnie, wiąże się także z mniejszym ryzykiem ataku serca, udaru i cukrzycy. Tak więc korzyści z wybierania pozycji stojącej wykraczają poza samą kontrolę wagi” - mówi prof. Francisco Lopez-Jimenez, szef kardiologii profilaktycznej w Mayo Clinic, główny autor badania.

Naukowiec dodaje, że różnica w wydatku energetycznym pomiędzy staniem a siedzeniem może być nawet większa niż wykazało omawiane badanie. Jego uczestnicy stali bowiem nieruchomo, podczas gdy w rzeczywistości ludzie podczas stania wykonują niewielkie ruchy.

„Nasze wyniki mogą być niedoszacowane, ponieważ, kiedy ludzie stoją, mają skłonność do spontanicznych ruchów, takich jak przenoszenie ciężaru ciała z nogi na nogę, kołysanie się, wykonywanie małych kroków do przodu i do tyłu. Jest też bardzo prawdopodobne, że podejdą do szafki na dokumenty, kosza na śmieci itp.” - tłumaczy prof. Lopez-Jimenez.

Autorzy doszli więc do wniosku, że zastąpienie pozycji siedzącej stojącą może być ważną zmianą zachowania, pozwalającą zmniejszyć ryzyko długoterminowego przyrostu masy ciała. Sugerują, że potrzebne są kolejne badania, aby sprawdzić skuteczność tej strategii w praktyce. Potrzebne są również dane dotyczące długoterminowych konsekwencji zdrowotnych, jakie stwarza kilkugodzinne stanie.

„Najważniejsze, aby unikać siedzenia przez wiele godzin naraz - podsumowuje prof. Lopez-Jimenez. - Stanie jest bardzo dobrym pierwszym krokiem. A kto wie, może z czasem przejdzie ono w łagodną aktywność fizyczną, która będzie jeszcze bardziej korzystna dla zdrowia”.

Data utworzenia: 02.02.2018
Wstań - schudnieszOceń:

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.