Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Bądź aktywny co najmniej 20 minut dziennie

Każda aktywność fizyczna, nawet niewielka, pomaga zmniejszyć ryzyko zgonu u seniorów - przekonują naukowcy z University College London na łamach "British Journal of Sports Medicine".


Fot. Pixabay.com

Jeżeli seniorzy są aktywni fizycznie przez co najmniej 150 minut tygodniowo, dla zmniejszenia ryzyka zgonu liczy się przede wszystkim suma całej aktywności, a nie, jak sugerowały wcześniejsze badania, aktywność wykonywana nieprzerwanie przez 10 minut - zauważają autorzy.

Naukowcy poddali analizie dane dotyczące 3137 Brytyjczyków, którzy wzięli udział w British Regional Heart Study. Badania rozpoczęto w latach 1978-80, gdy uczestnicy mieli od 40 do 59 lat. W latach 2010-2012 mężczyźni przeszli badania zdrowia fizycznego oraz wypełnili kwestionariusze dotyczące ich trybu życia i jakości snu.

Uczestników poproszono także o noszenie akcelerometru przez siedem dni, dzięki czemu naukowcy mogli ocenić ilość i intensywność aktywności fizycznej. Obserwacje medyczne mężczyzn kontynuowano do połowy 2016 roku (do tego czasu 194 uczestników zmarło).

Po wykluczeniu mężczyzn, którzy nie zgodzili się nosić akcelerometru (około 50 proc.), lub nie nosili go przez odpowiednio długi czas, do ostatecznej analizy zakwalifikowano 1181 mężczyzn, których średnia wieku wynosiła 78 lat.

Po porównaniu danych naukowcy ustalili, że suma czasu spędzonego na aktywności fizycznej (także tej o łagodnym poziomie intensywności) była związana z mniejszym ogólnym ryzykiem zgonu. Każde dodatkowe 30 minut dziennie wykorzystane na aktywność o łagodnym stopniu intensywności (jak drobne prace w ogrodzie czy spacer z psem) powodowało zmniejszenie ryzyka zgonu o 17 proc. W przypadku dodatkowych 30 minut umiarkowanej i intensywnej aktywności fizycznej, ryzyko zgonu zmniejszało się o 33 proc.

Co więcej, nic nie wskazywało na to, że umiarkowana lub intensywna aktywność fizyczna skumulowana w dziesięciu minutach działała korzystniej niż aktywność rozłożona na krótsze odcinki. Autorzy podkreślają, że ma to istotne znaczenie, gdyż w przypadku wielu seniorów 10 minut nieprzerwanej aktywności jest czasami trudne do osiągnięcia.

Data utworzenia: 21.02.2018
Bądź aktywny co najmniej 20 minut dziennieOceń:
Zobacz także

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Aktualności

  • Ruch jest lekiem
    O 25 tys. rocznie mogłaby się zmniejszyć w naszym kraju liczba zgonów, gdyby co drugi nieaktywny Polak więcej ćwiczył – przekonywali we wtorek specjaliści podczas konferencji prasowej w Warszawie.
  • Mody żywieniowe mogą być niezdrowe
    Lansowane różne mody żywieniowe mogą być niebezpieczne dla zdrowia; warto przestrzegać podstawowych zasad żywienia i pilnować, by było różnorodne - podkreślają specjaliści podczas odbywającego się w czwartek w Białymstoku 26. Ogólnopolskiego Sympozjum Bromatologicznego.
  • 38% Polaków w ogóle nieaktywnych fizycznie
    Aż 38 proc. Polaków nie podejmuje aktywności fizycznej nawet raz w miesiącu, choćby takiej, jak rekreacyjne spacery czy jazda na rowerze do pracy – wynika z najnowszego badania aktywności fizycznej i sportowej Polaków.

Lekarze odpowiadają na pytania

Zadaj pytanie ekspertowi:

Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu