Bądź aktywny co najmniej 20 minut dziennie

Każda aktywność fizyczna, nawet niewielka, pomaga zmniejszyć ryzyko zgonu u seniorów - przekonują naukowcy z University College London na łamach "British Journal of Sports Medicine".


Fot. Pixabay.com

Jeżeli seniorzy są aktywni fizycznie przez co najmniej 150 minut tygodniowo, dla zmniejszenia ryzyka zgonu liczy się przede wszystkim suma całej aktywności, a nie, jak sugerowały wcześniejsze badania, aktywność wykonywana nieprzerwanie przez 10 minut - zauważają autorzy.

Naukowcy poddali analizie dane dotyczące 3137 Brytyjczyków, którzy wzięli udział w British Regional Heart Study. Badania rozpoczęto w latach 1978-80, gdy uczestnicy mieli od 40 do 59 lat. W latach 2010-2012 mężczyźni przeszli badania zdrowia fizycznego oraz wypełnili kwestionariusze dotyczące ich trybu życia i jakości snu.

Uczestników poproszono także o noszenie akcelerometru przez siedem dni, dzięki czemu naukowcy mogli ocenić ilość i intensywność aktywności fizycznej. Obserwacje medyczne mężczyzn kontynuowano do połowy 2016 roku (do tego czasu 194 uczestników zmarło).

Po wykluczeniu mężczyzn, którzy nie zgodzili się nosić akcelerometru (około 50 proc.), lub nie nosili go przez odpowiednio długi czas, do ostatecznej analizy zakwalifikowano 1181 mężczyzn, których średnia wieku wynosiła 78 lat.

Po porównaniu danych naukowcy ustalili, że suma czasu spędzonego na aktywności fizycznej (także tej o łagodnym poziomie intensywności) była związana z mniejszym ogólnym ryzykiem zgonu. Każde dodatkowe 30 minut dziennie wykorzystane na aktywność o łagodnym stopniu intensywności (jak drobne prace w ogrodzie czy spacer z psem) powodowało zmniejszenie ryzyka zgonu o 17 proc. W przypadku dodatkowych 30 minut umiarkowanej i intensywnej aktywności fizycznej, ryzyko zgonu zmniejszało się o 33 proc.

Co więcej, nic nie wskazywało na to, że umiarkowana lub intensywna aktywność fizyczna skumulowana w dziesięciu minutach działała korzystniej niż aktywność rozłożona na krótsze odcinki. Autorzy podkreślają, że ma to istotne znaczenie, gdyż w przypadku wielu seniorów 10 minut nieprzerwanej aktywności jest czasami trudne do osiągnięcia.

Data utworzenia: 21.02.2018
Bądź aktywny co najmniej 20 minut dziennieOceń:
Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu
    • Barbara Lewandowska
      2018-02-26 17:38
      Co to znaczy " bądź aktywny conajmniej 20 min. dziennie"? Czy :1) rano pójście po zakupy 2) ugotowanie obiadu dla 2 osób 3) odkurzenie mieszkania 80m2 chociaż 1 raz w tyg.4) prania 2 razy w tyg. a później prasowania 5) dbanie, aby lodówka nie była pusta 6) pomoc w opiece nad wnukami 7) okazjonalnie dokładne sprzątnięcie mieszkania w tym mycie okien , czy to jest aktywność" minimum 20 min. dziennie"?Czy tylko spacery i gimnastyka są tą aktywnością? Ciekawa jestem Waszej opinii? Dodam tylko- mam 66lat.odpowiedz

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Aktualności

  • Miłkowski: trzeba edukować o zdrowym żywieniu, można rozmawiać o podatku cukrowym
    Trzeba edukować społeczeństwo o znaczeniu zdrowego żywienia, by zredukować spożycie niektórych produktów, m.in. cukru. Można rozmawiać na temat ewentualnej możliwości wprowadzenia tzw. podatku cukrowego - powiedział w środę wiceminister zdrowia Maciej Miłkowski.
  • Epidemia otyłości skraca życie Polaków
    Polacy od dzieciństwa nieprawidłowo się odżywiają i za mało ruszają. Między innymi dlatego żyją znacznie krócej, niż na przykład Szwedzi – mówili podczas wspólnej konferencji specjaliści z Instytutu Matki i Dziecka oraz Instytutu Kardiologii.
  • Truskawki najlepsze dla polskich kibiców
    Dr Lucyna Pachocka, kierownik Ogólnopolskiego Centrum Dietetyki w Instytucie Żywności i Żywienia, zaleca kibicom sekundującym polskiej reprezentacji piłkarskiej, aby siedząc przed telewizorem sięgnęli po polskie truskawki lub czereśnie.

Lekarze odpowiadają na pytania

Zadaj pytanie ekspertowi:

Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu