5 zdrowych zasad dodaje ponad dekadę życia

Paweł Wernicki

Zdrowa dieta, regularna aktywność fizyczna, utrzymywanie prawidłowej wagi ciała, umiar w piciu alkoholu i niepalenie mogą przedłużyć życie kobiety średnio o 14 lat, zaś mężczyzny o 12 - informuje pismo „Circulation”.


Fot. pixabay.com

Chociaż USA są jednym z najbogatszych krajów na świecie, Amerykanie żyją krócej, niż podobnie zamożni Japończycy, Kanadyjczycy czy Norwegowie. Główną przyczyną przedwczesnej śmierci są choroby serca oraz udary - zabijają 2300 Amerykanów dziennie.

Pomiędzy rokiem 1940 a 2014 oczekiwana długość życia nowo narodzonego Amerykanina wzrosła z około 63 do niemal 79 lat. Jednak zdaniem ekspertów wzrost ten byłby jeszcze większy, gdyby nie powszechnie występująca otyłość, która sprzyja chorobom serca, udarom i przedwczesnym zgonom.

Autorzy artykułu na łamach „Circulation” wskazują, że amerykański system ochrony zdrowia skupia się przede wszystkim na opracowywaniu nowych leków i leczeniu chorób. Jeśli jednak chodzi o zwiększenie długości życia skuteczniejsze są działania profilaktyczne – zapobieganie chorobom.

Aby ocenić ilościowo efekty profilaktyki, naukowcy przeanalizowali dotyczące stylu życia, diety oraz stanu zdrowia dane tysięcy osób. Pochodziły one z dwóch dużych badań kohortowych - Nurses' Health Study oraz Health Professionals Follow-up Study.

Wyniki porównano z danymi National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) oraz informacjami o śmiertelnosci z Centers for Disease Control and Prevention (CDC).

W ciągu niemal 34 lat trwania Nurses' Health Study oraz 27 lat Health Professionals Follow-up Study odnotowano w sumie 42 167 zgonów, z czego 13 953 spowodowały nowotwory, a kolejne 10 689 – choroby serca.

Jak się okazało, osoby 50-letnie, które przestrzegały zdrowej diety, były aktywne fizycznie (co najmniej 30 minut umiarkowanego lub intensywnego wysiłku dziennie), utrzymywały prawidłową wagę (od 18,5 do 24,9 kg/m), nie nadużywały alkoholu (5 do 15 g/dzień dla kobiet, 5-30 g/dla mężczyzn) i nie paliły - żyły dłużej (kobiety o 14 lat, mężczyźni o nieco ponad 12 lat).

W porównaniu z osobami, które nie przestrzegały pięciu zdrowych zasad - te, które przestrzegały wszystkich pięciu - były o 74 proc. mniej narażone na zgon w okresie obserwacji, o 82 mniej - na zgon z powodu choroby układu krążenia, zaś o 65 proc. – z powodu nowotworu.

Jak podkreślają autorzy badań, działania profilaktyczne, takie jak właściwa dieta i styl życia, dają ogromne korzyści – zmniejszają zagrożenie przewlekłymi chorobami, zwiększają oczekiwaną długość życia i obniżają koszty opieki medycznej.

American Heart Association promuje nieco szerszy program profilaktyki Life's Simple 7®, na który składają się aktywność fizyczna, osiągnięcie i zachowanie właściwej masy ciała, zdrowa dieta, unikanie tytoniu oraz utrzymywanie zdrowego ciśnienia krwi, poziomu cholesterolu i cukru we krwi.

Data utworzenia: 02.05.2018
5 zdrowych zasad dodaje ponad dekadę życia Oceń:
(5.00/5 z 1 ocen)
Zobacz także
Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu
    • Dominik
      2018-05-03 20:29
      340 minut aktywności dziennie? Wychodzi ponad 5h dziennie czyli 35h tygodniowo, niemal jak praca na etacie. Czy autorom nie wkradł się błąd?odpowiedz

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Aktualności

  • W SGGW powstanie Innowacyjne Centrum Nauk Żywieniowych
    Innowacyjne Centrum Nauk Żywieniowych powstanie w SGGW w Warszawie. Umowę umożliwiającą budowę Centrum podpisali w czwartek szef resortu nauki, wicepremier Jarosław Gowin i rektor SGGW prof. Wiesław Bielawski, w obecności ministra rolnictwa Jana Krzysztofa Ardanowskiego.
  • Niektóre bakterie jelitowe utrudniają odchudzanie
    Powodzenie w gubieniu zbędnych kilogramów może zależeć od indywidualnego składu flory bakteryjnej jelit. Specyficzne funkcje niektórych bakterii uniemożliwiają zejście z wagi – sugerują naukowcy z Mayo Clinic (USA).
  • Uwaga na szkodliwe związki chemiczne w żywności
    Amerykańscy specjaliści przestrzegają przed ośmioma grupami chemikaliów, które mogą znajdować się w przetworzonym i pakowanym jedzeniu. Mogą one szkodzić na różne sposoby, a na najbardziej zagrożone są dzieci.

Lekarze odpowiadają na pytania

Zadaj pytanie ekspertowi:

Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu