Dieta wspomagająca leczenie hemoroidów

dr n. med. Dominika Wnęk, dietetyk
Dieta wspomagająca leczenie hemoroidów
Fot. Pixabay.com

Ryzyko wystąpienia hemoroidów wzrasta u osób z zaparciami nawykowymi. Zaparciom tego typu można zapobiegać, prowadząc zdrowy tryb życia i stosując odpowiednią dietę. Istotne jest przestrzeganie diety bogatobłonnikowej, pamiętanie o prawidłowej ilości płynów oraz umiarkowana aktywność fizyczna.

Dieta bogatobłonnikowa

Zwiększona podaż błonnika wpływa na zwiększenie objętości stolca oraz pobudza perystaltykę jelit, co w konsekwencji poprawia naturalny odruch defekacji. Prawidłową pracę jelit warunkuje spożycie co najmniej 35 g błonnika dziennie. W przypadku zaparć tę ilość należy zwiększyć nawet do 50 g, aczkolwiek trzeba do tego dążyć stopniowo. Dotyczy to w szczególności osób, które dotychczas spożywały niewiele tego składnika. U takich osób nagłe dostarczenie dużych ilości błonnika może powodować dyskomfort w jamie brzusznej (ból i wzdęcia).

Do produktów obfitujących w błonnik pokarmowy zalicza się: otręby, pieczywo z mąki z pełnego przemiału, gruboziarniste kasze, ryż brązowy, nasiona roślin strączkowych, warzywa i owoce. W tabeli przedstawiono najbogatsze źródła błonnika pokarmowego.

W diecie bogatoresztkowej ważną rolę odgrywają także owoce suszone: śliwki, morele, figi i rodzynki. Ponadto do diety warto włączyć fermentowane produkty mleczne (jogurty, kefiry, maślanki), które wspomagają procesy fermentacyjne w jelitach i wpływają na prawidłowe ich funkcjonowanie. Kolejny istotny element diety stanowi wypijanie odpowiedniej ilości płynów – czyli 1,5–2 litrów na dobę.

W diecie należy ograniczyć pokarmy wpływające na spowolnienie perystaltyki jelit: jasne pieczywo, biały ryż, kaszę mannę, ciastka z kremem i banany, a także unikać ostrych przypraw i alkoholu, gdyż te produkty sprzyjają przekrwieniu narządów miednicy małej.

Tabela. Produkty z dużą zawartością błonnika pokarmowego
Produkt żywnościowy Zawartość błonnika w 100 g produktu
otręby pszenne 42,4
siemię lniane 28
fasola 15,7
jabłka suszone 10,3
płatki jęczmienne 9,6
śliwki suszone 9,4
pumpernikiel 9,4
ryż brązowy 8,7
chleb żytni razowy 8,4
muesli z owocami suszonymi 8,0
porzeczki czarne 7,9
orzeszki arachidowe 7,3
płatki owsiane 6,9
maliny 6,7
bułki grahamki 6,7
płatki kukurydziane 6,6
rodzynki 6,5
chleb graham 6,4
chleb chrupki 6,0
groszek zielony 6,0
kasza gryczana 5,9
bób 5,8
kasza pęczak 5,4
brukselka 5,4
seler korzeniowy 4,9
pietruszka korzeń 4,9

Inne istotne elementy zmiany stylu życia

W ciągu dnia należy spożywać 4–5 posiłków/dziennie, najlepiej w odstępach 3–4-godzinnych. Jak wiadomo, siedzący tryb życia sprzyja osłabieniu mięśni tłoczni brzusznej, elementem pomocnym w zwalczaniu zaparć, a co za tym idzie zmniejszającym ryzyko powstania hemoroidów, jest więc aktywność fizyczna. Zaleca się umiarkowaną aktywność fizyczną: szybki spacer, bieganie oraz pływanie. Należy się także się przyzwyczaić do regularnego oddawania stolca. Podkreśla się konieczność udawania się do toalety niezwłocznie po pojawieniu się uczucia parcia na stolec.

Piśmiennictwo

Jarosz M. (red.): Praktyczny podręcznik dietetyki. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2010
Data utworzenia: 19.01.2018
Dieta wspomagająca leczenie hemoroidówOceń:
Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Aktualności

  • Miłkowski: trzeba edukować o zdrowym żywieniu, można rozmawiać o podatku cukrowym
    Trzeba edukować społeczeństwo o znaczeniu zdrowego żywienia, by zredukować spożycie niektórych produktów, m.in. cukru. Można rozmawiać na temat ewentualnej możliwości wprowadzenia tzw. podatku cukrowego - powiedział w środę wiceminister zdrowia Maciej Miłkowski.
  • Epidemia otyłości skraca życie Polaków
    Polacy od dzieciństwa nieprawidłowo się odżywiają i za mało ruszają. Między innymi dlatego żyją znacznie krócej, niż na przykład Szwedzi – mówili podczas wspólnej konferencji specjaliści z Instytutu Matki i Dziecka oraz Instytutu Kardiologii.
  • Truskawki najlepsze dla polskich kibiców
    Dr Lucyna Pachocka, kierownik Ogólnopolskiego Centrum Dietetyki w Instytucie Żywności i Żywienia, zaleca kibicom sekundującym polskiej reprezentacji piłkarskiej, aby siedząc przed telewizorem sięgnęli po polskie truskawki lub czereśnie.

Lekarze odpowiadają na pytania

Zadaj pytanie ekspertowi:

Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu