Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Dieta wspomagająca leczenie hemoroidów

dr n. med. Dominika Wnęk, dietetyk
Dieta wspomagająca leczenie hemoroidów
Fot. Pixabay.com

Ryzyko wystąpienia hemoroidów wzrasta u osób z zaparciami nawykowymi. Zaparciom tego typu można zapobiegać, prowadząc zdrowy tryb życia i stosując odpowiednią dietę. Istotne jest przestrzeganie diety bogatobłonnikowej, pamiętanie o prawidłowej ilości płynów oraz umiarkowana aktywność fizyczna.

Dieta bogatobłonnikowa

Zwiększona podaż błonnika wpływa na zwiększenie objętości stolca oraz pobudza perystaltykę jelit, co w konsekwencji poprawia naturalny odruch defekacji. Prawidłową pracę jelit warunkuje spożycie co najmniej 35 g błonnika dziennie. W przypadku zaparć tę ilość należy zwiększyć nawet do 50 g, aczkolwiek trzeba do tego dążyć stopniowo. Dotyczy to w szczególności osób, które dotychczas spożywały niewiele tego składnika. U takich osób nagłe dostarczenie dużych ilości błonnika może powodować dyskomfort w jamie brzusznej (ból i wzdęcia).

Do produktów obfitujących w błonnik pokarmowy zalicza się: otręby, pieczywo z mąki z pełnego przemiału, gruboziarniste kasze, ryż brązowy, nasiona roślin strączkowych, warzywa i owoce. W tabeli przedstawiono najbogatsze źródła błonnika pokarmowego.

W diecie bogatoresztkowej ważną rolę odgrywają także owoce suszone: śliwki, morele, figi i rodzynki. Ponadto do diety warto włączyć fermentowane produkty mleczne (jogurty, kefiry, maślanki), które wspomagają procesy fermentacyjne w jelitach i wpływają na prawidłowe ich funkcjonowanie. Kolejny istotny element diety stanowi wypijanie odpowiedniej ilości płynów – czyli 1,5–2 litrów na dobę.

W diecie należy ograniczyć pokarmy wpływające na spowolnienie perystaltyki jelit: jasne pieczywo, biały ryż, kaszę mannę, ciastka z kremem i banany, a także unikać ostrych przypraw i alkoholu, gdyż te produkty sprzyjają przekrwieniu narządów miednicy małej.

Tabela. Produkty z dużą zawartością błonnika pokarmowego
Produkt żywnościowy Zawartość błonnika w 100 g produktu
otręby pszenne 42,4
siemię lniane 28
fasola 15,7
jabłka suszone 10,3
płatki jęczmienne 9,6
śliwki suszone 9,4
pumpernikiel 9,4
ryż brązowy 8,7
chleb żytni razowy 8,4
muesli z owocami suszonymi 8,0
porzeczki czarne 7,9
orzeszki arachidowe 7,3
płatki owsiane 6,9
maliny 6,7
bułki grahamki 6,7
płatki kukurydziane 6,6
rodzynki 6,5
chleb graham 6,4
chleb chrupki 6,0
groszek zielony 6,0
kasza gryczana 5,9
bób 5,8
kasza pęczak 5,4
brukselka 5,4
seler korzeniowy 4,9
pietruszka korzeń 4,9

Inne istotne elementy zmiany stylu życia

W ciągu dnia należy spożywać 4–5 posiłków/dziennie, najlepiej w odstępach 3–4-godzinnych. Jak wiadomo, siedzący tryb życia sprzyja osłabieniu mięśni tłoczni brzusznej, elementem pomocnym w zwalczaniu zaparć, a co za tym idzie zmniejszającym ryzyko powstania hemoroidów, jest więc aktywność fizyczna. Zaleca się umiarkowaną aktywność fizyczną: szybki spacer, bieganie oraz pływanie. Należy się także się przyzwyczaić do regularnego oddawania stolca. Podkreśla się konieczność udawania się do toalety niezwłocznie po pojawieniu się uczucia parcia na stolec.

Piśmiennictwo

Jarosz M. (red.): Praktyczny podręcznik dietetyki. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2010
Data utworzenia: 19.01.2018
Dieta wspomagająca leczenie hemoroidówOceń:

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Aktualności

  • Ruch jest lekiem
    O 25 tys. rocznie mogłaby się zmniejszyć w naszym kraju liczba zgonów, gdyby co drugi nieaktywny Polak więcej ćwiczył – przekonywali we wtorek specjaliści podczas konferencji prasowej w Warszawie.
  • Mody żywieniowe mogą być niezdrowe
    Lansowane różne mody żywieniowe mogą być niebezpieczne dla zdrowia; warto przestrzegać podstawowych zasad żywienia i pilnować, by było różnorodne - podkreślają specjaliści podczas odbywającego się w czwartek w Białymstoku 26. Ogólnopolskiego Sympozjum Bromatologicznego.
  • 38% Polaków w ogóle nieaktywnych fizycznie
    Aż 38 proc. Polaków nie podejmuje aktywności fizycznej nawet raz w miesiącu, choćby takiej, jak rekreacyjne spacery czy jazda na rowerze do pracy – wynika z najnowszego badania aktywności fizycznej i sportowej Polaków.

Lekarze odpowiadają na pytania

Zadaj pytanie ekspertowi:

Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu