Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Diety o udowodnionym działaniu prozdrowotnym

Urszula Paszek
Dietetyk dyplomowany

Otyłość i nadwaga należą do najbardziej widocznych, a zarazem najbardziej lekceważonych problemów zdrowotnych. Są rozumiane jako brak równowagi między energią pobieraną przez organizm z pożywieniem, a energią przez niego zużywaną.

Osoby otyłe jedzą za dużo w stosunku do potrzeb własnego organizmu, w wyniku czego nadmiar zjedzonego pożywienia odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej. Celem leczenia dietetycznego jest redukcja nadmiernej masy ciała poprzez odpowiednią dietę (indywidualnie dostosowaną), zmianę nieprawidłowych zachowań żywieniowych i utrwalenie nowych zdrowych nawyków. W przypadku otyłości związanej z innymi schorzeniami leczenie wymaga szczególnego nadzoru lekarza.

Odchudzanie to proces długotrwały, zależny od wielu czynników (zobacz: Odchudzanie: jak zacząć, by odnieść sukces?).

Nie zaleca się szybkiego odchudzania, gdyż może dojść do ubytku beztłuszczowej masy ciała (a więc nie tłuszczu, ale tkanki mięśniowej, co prowadzi do osłabienia) i obniżenia spoczynkowej przemiany materii, oraz do wystąpienia objawów wynikających z niedoboru składników odżywczych (np. anemii lub wypadania włosów). W efekcie dochodzi co prawda do szybkiego chudnięcia, ale najczęściej kończy się to ponownym łatwym tyciem. Dużo lepiej zacząć odchudzanie od wyrzucenia ze swojego jadłospisu niezdrowej, bogatokalorycznej, przetworzonej żywności. Jeśli będziemy unikać niezdrowych tłuszczów, nadmiaru soli i dbać o codzienną obecność w diecie warzyw i owoców, czyli zwracać uwagę na to co jemy, to będzie już wielki sukces i duży krok w kierunku zdrowia.

Udowodniono, że odpowiednie zdrowe żywienie (zobacz: Dieta DASH) zapobiega nadciśnieniu tętniczemu i pomaga je leczyć!

Ważne

Aby osiągnąć długotrwały efekt, konieczny jest powolny spadek masy ciała i osiągnięcie jej stabilizacji.
Równie ważne jak to - ile jemy, jest także - co jemy.


Do najczęściej badanych i opisywanych w literaturze diet należą:

Główne różnice w założeniach tych diet polegają na zmiennej zawartości makroskładników, tzn. tłuszczów, węglowodanów i białek.

Data utworzenia: 14.11.2011
Diety o udowodnionym działaniu prozdrowotnymOceń:
(4.50/5 z 2 ocen)

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.