Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Białko w diecie wegan i wegetarian

Pytanie nadesłane do redakcji

Dlaczego według zaleceń lekarza wegetarianie/weganie powinni jeść średnio 1,5 szklanki fasoli i 1,5 szklanki kaszy lub ryżu. Te ilości wydają mi się mocno zawyżone i niezgodne z powszechną literaturą o wegetarianizmie, w której jest znacznie więcej surowych warzyw i surowych owoców (w sumie ponad 2/3 całej naszej kuchni). Wydaje mi się, że dieta w dużej mierze oparta na roślinach strączkowych, kaszach i ryżu ma zawyżone wartości białka roślinnego, co wcale nie jest wskazane. Proszę o wytłumaczenie.

Odpowiedziała

mgr Diana Wolańska
dietetyk
Zakład Profilaktyki Chorób Żywieniowozależnych z Poradnią Chorób Metabolicznych
Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie

Białka składają się z szeregu aminokwasów. Część z nich nasz organizm jest w stanie zsyntetyzować sam. Część musimy dostarczyć wraz z pożywieniem (osiem tzw. aminokwasów egzogennych). W różnych produktach aminokwasy te występują w różnej kombinacji i ilości. Stąd mowa o „pełnowartościowym” białku, czyli takim, które zawiera jednocześnie, jak największą ilość wszystkich ośmiu aminokwasów.

Proporcje te nie mają jednak znaczenia, wszystkie bowiem aminokwasy egzogenne występują w produktach roślinnych. Różnorodna dieta wegetariańska zapewnia aminokwasy z różnych produktów uzupełniających się nawzajem. W ten sposób także wegetarianie dostarczają swojemu organizmowi „pełnowartościowe” białko. Jest ono przy tym pozbawione niebezpiecznych tłuszczów i związków chemicznych. Ponadto białko roślinne pochodzi z mniej skoncentrowanych źródeł (dzięki czemu się go nie przedawkuje), a w większości przypadków towarzyszą mu inne składniki odżywcze, takie jak błonnik, witaminy, minerały, związki fitochemiczne i zdrowe tłuszcze. Średnia zawartość białka w diecie przeciętnego człowieka powinna wynosić 45-55 g/d.

Ludzie mogą pozyskać wszystkie niezbędne aminokwasy z naturalnego bogactwa białek roślinnych. Bardzo dobrym źródłem wysokowartościowego białka roślinnego są produkty sojowe (tofu, mleko sojowe, itd.), zboża (ryż, makarony, pełnoziarniste pieczywo), rośliny strączkowe (fasolka, ciecierzyca, soczewica), orzechy i nasiona (pestki dyni, sezam).

W racjach pokarmowych diet opartych na produktach roślinnych poleca się co najmniej (dieta o wartości energetycznej 2000 kcal) :

  • 1 szklankę gotowanych roślin strączkowych, jak fasola, soczewica, cieciorka, groch, soja (w diecie ok. 2200 kcal wskazaną ilością jest 1,5 szklanki)
  • 1,5 szklanki gotowanego produktu, jak kasze gryczana, jaglana, jęczmienna czy ryż pełnoziarnisty
  • 3 szklanki gotowanych warzyw, w tym połowa z rodziny kapustnych
  • 1 talerz zupy z warzyw
  • 2,5 szklanki surowych warzyw, w tym połowa z zielonych warzyw liściastych.

Dodatkowo w codziennej racji pokarmowej wskazane jest włączanie produktów nie więcej niż:

  • 600 g świeżych owoców, w tym od czasu do czasu można zjeść małą garść suszonych owoców
  • 3 łyżki, ok. 45 g orzechów lub pestek
  • 1 łyżkę siemienia lnianego, zmielonego i spożytego na zimno
  • ½ szklanki suchych płatków pełnoziarnistych, jak owsiane, jęczmienne, żytnie lub zamiennie 2 kromki chleba pełnoziarnistego
  • 2 szklanki wzbogacone w wapń zamienniki nabiału, jak mleko lub jogurty roślinne: sojowe, ryżowe, migdałowe lub w diecie wegetariańskiej niskotłuszczowe produkty mleczne

Warto dodać, iż roślinnym zamiennikiem białka, którym są rośliny strączkowe z diety tradycyjnej to 40-60 g suchych roślin strączkowych zamiast 150 g mięsa z diety tradycyjnej. Wegetarianom zaleca się dwie takie porcje dziennie.

Według Amerykańskiego Stowarzyszenia Dietetyków komplementarne białka nie muszą być spożywane w trakcie jednego posiłku, a różne rodzaje aminokwasów, dostarczone z pożywieniem w ciągu całego dnia zapewniają odpowiedni bilans azotowy u ludzi zdrowych. Celowe łączenie różnych produktów zawierających komplementarne białka nie jest konieczne.

Data utworzenia: 29.05.2014
Białko w diecie wegan i wegetarianOceń:
(4.11/5 z 9 ocen)

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Aktualności

  • Ruch jest lekiem
    O 25 tys. rocznie mogłaby się zmniejszyć w naszym kraju liczba zgonów, gdyby co drugi nieaktywny Polak więcej ćwiczył – przekonywali we wtorek specjaliści podczas konferencji prasowej w Warszawie.
  • Mody żywieniowe mogą być niezdrowe
    Lansowane różne mody żywieniowe mogą być niebezpieczne dla zdrowia; warto przestrzegać podstawowych zasad żywienia i pilnować, by było różnorodne - podkreślają specjaliści podczas odbywającego się w czwartek w Białymstoku 26. Ogólnopolskiego Sympozjum Bromatologicznego.
  • 38% Polaków w ogóle nieaktywnych fizycznie
    Aż 38 proc. Polaków nie podejmuje aktywności fizycznej nawet raz w miesiącu, choćby takiej, jak rekreacyjne spacery czy jazda na rowerze do pracy – wynika z najnowszego badania aktywności fizycznej i sportowej Polaków.

Lekarze odpowiadają na pytania

Zadaj pytanie ekspertowi:

Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu