Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Dlaczego warto jeść orzechy włoskie?

Dominika Wnęk, dietetyk

Orzechy włoskie - bogate w korzystne dla zdrowia kwasy tłuszczowe oraz liczne składniki mineralne - stanowią cenny element diety. Co dokładnie zawierają?

Orzechy włoskie
Fot. Pixabay.com

Orzechy te cechuje duża zawartość tłuszczu (65,2 g w 100 g produktu), są więc bardzo kaloryczne - 100 g produktu dostarcza 720 kcal. Warto jednak podkreślić, że w porównaniu z innymi orzechami zawierają więcej wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i zachowują prawidłowy stosunek kwasów omega-6 do omega-3. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3 wykazują korzystne działanie na organizm człowieka poprzez m.in. udział w metabolizmie lipidów (zmniejszają stężenie triglicerydów i frakcji LDL). Ponadto kwasy te przeciwdziałają tworzeniu się zakrzepów oraz mogą łagodzić objawy chorób o podłożu zapalnym.

Poza wielonienasyconymi kwasami tłuszczowymi orzechy włoskie zawierają spore ilości białka (około 15,2 g w 100 g produktu - jest to ilość zbliżona do zawartości białka w produktach pochodzenia zwierzęcego). W 100 g orzechów włoskich znajduje się także błonnik pokarmowy w ilości 6,7 g.

Orzechy włoskie są dobrym źródłem kwasu foliowego, magnezu i miedzi. Kwas foliowy ma istotne znaczenie zwłaszcza dla kobiet planujących ciążę, u których jego niedobory mogą być przyczyną wrodzonych wad cewy nerwowej. Ponadto niedobór kwasu foliowego (ale także witaminy B6 i witaminy B12) wpływa na zwiększenie wytwarzania homocysteiny w organizmie, jak wskazują badania kliniczne, istnieje zależność pomiędzy zwiększonym stężeniem w surowicy homocysteiny a rozwojem miażdżycy.

W orzechach włoskich występują w znaczących ilościach składniki mineralne, zwłaszcza magnez i miedź. Magnez uczestniczy w przewodnictwie nerwowym i kurczliwości mięśni. Pojawiają się także doniesienia o jego roli w zmniejszaniu ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2 i nadciśnienia tętniczego. Miedź z kolei bierze udział we wchłanianiu żelaza w przewodzie pokarmowym oraz w tworzeniu czerwonych krwinek i prawidłowym ich funkcjonowaniu, a ponadto wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia.

W orzechach włoskich znajduje się również znaczna ilość γ-tokoferolu, który uznaje się za istotny czynnik przeciwmiażdżycowy. Badania na zwierzętach i ludziach wykazały, że duże stężenie γ-tokoferolu jest związane ze zmniejszeniem liczby zachorowań na choroby układu krążenia i raka prostaty.

Piśmiennictwo:

Borecka W., Walczak Z., Starzycki M.: Orzech włoski (Juglans regia L.) - naturalne źródło prozdrowotnych składników żywności. Nauka. Przyroda. Technologie, 2013; 7 (2): 23.
Jiang Q., Christen S., Shigenaga M.K. i wsp.: Gamma-tocopherol, the major form of vitamin E in the US diet, deserves more attention. Am. J. Clin. Nutr., 2001; 74 (6): 714-722.
Kulik K., Waszkiewicz-Robak B.: Orzechy jadalne jako źródło składników bioaktywnych. W: Karwowska M., Gustaw W. (red.): Trendy żywienia człowieka. Wydawnictwo naukowe PTTŻ, Kraków 2015.

Data utworzenia: 03.08.2016
Dlaczego warto jeść orzechy włoskie?Oceń:
(4.00/5 z 1 ocen)

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Aktualności

  • Ruch jest lekiem
    O 25 tys. rocznie mogłaby się zmniejszyć w naszym kraju liczba zgonów, gdyby co drugi nieaktywny Polak więcej ćwiczył – przekonywali we wtorek specjaliści podczas konferencji prasowej w Warszawie.
  • Mody żywieniowe mogą być niezdrowe
    Lansowane różne mody żywieniowe mogą być niebezpieczne dla zdrowia; warto przestrzegać podstawowych zasad żywienia i pilnować, by było różnorodne - podkreślają specjaliści podczas odbywającego się w czwartek w Białymstoku 26. Ogólnopolskiego Sympozjum Bromatologicznego.
  • 38% Polaków w ogóle nieaktywnych fizycznie
    Aż 38 proc. Polaków nie podejmuje aktywności fizycznej nawet raz w miesiącu, choćby takiej, jak rekreacyjne spacery czy jazda na rowerze do pracy – wynika z najnowszego badania aktywności fizycznej i sportowej Polaków.

Lekarze odpowiadają na pytania

Zadaj pytanie ekspertowi:

Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu