Czy suplementacja witaminy B12 musi być tylko farmakologiczna? Wegetarianie raczej niechętnie będą ją stosować. Co można im zaproponować?

mgr Małgorzata Desmond
Klinika Pediatrii i Żywienia Instytutu „Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka” w Warszawie
5000 pytań z pediatrii

Witamina B12 jest syntetyzowana przez bakterie. Osoby na diecie wegańskiej (a także wegetariańskiej) mogą zapewnić organizmowi odpowiednią ilość tej witaminy, jedynie spożywając suplementy lub wzbogacone w nią produkty. W takiej formie witamina B12 występuje także w produktach zwierzęcych. Do produktów fortyfikowanych (wzbogacanych) w witaminę B12 powszechnie występujących na polskim rynku zalicza się napoje (tzw. mleka) roślinne.

W przypadku sprzeciwu pacjenta wobec stosowania suplementacji farmakologicznej (co jednak w mojej praktyce klinicznej poradnictwa dietetycznego wegetarian zdarza się rzadko) można zaproponować regularne spożywanie produktów fortyfikowanych tą witaminą. Dawkę tych produktów trzeba dostosować do zapotrzebowania na ten składnik w zależności od płci i wieku (p. „Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja”, pod red. prof. dr. hab. n. med. Mirosława Jarosza).

Uwaga!

Trzeba też pamiętać, że roślinne formy witaminy B12 występujące w takich produktach, jak glony (spirulina, chlorella, wakame, nori, arame itd.), kiełki lucerny, miso, tempeh, kapusta kiszona lub grzyby, są dla organizmu ludzkiego nieprzyswajalne!

Piśmiennictwo

Mahan L., Escott-Stump S.: Krause’s food and nutrition therapy. Saunders Elsevier, 2008
Majchrzak D., Singer I., Männer M. i wsp.: B-vitamin status and concentrations of homocysteine in Austrian omnivores, vegetarians and vegans. Ann. Nutr. Metab., 2006; 50 (6): 485–491
Data utworzenia: 26.04.2017
Czy suplementacja witaminy B12 musi być tylko farmakologiczna? Wegetarianie raczej niechętnie będą ją stosować. Co można im zaproponować?Oceń:
(5.00/5 z 1 ocen)
Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Aktualności

  • Bądź aktywny co najmniej 20 minut dziennie
    Każda aktywność fizyczna, nawet niewielka, pomaga zmniejszyć ryzyko zgonu u seniorów - przekonują naukowcy z University College London na łamach "British Journal of Sports Medicine".
  • Pizza – kawałek historii
    Okazuje się, że płaskie, okrągłe placki, przypominające dzisiejszą pizzę, znano już w starożytności. Wówczas pełniły one funkcję środka płatniczego. W starożytnym Egipcie powstały także pierwsze piece.
  • Wstań - schudniesz
    Osoba o wadze 65 kg straciłaby w ciągu 4 lat 10 kg, gdyby, zamiast siedzieć, stała przez 6 godzin dziennie - wyliczyli naukowcy z Mayo Clinic w Rochester (USA).

Lekarze odpowiadają na pytania

Zadaj pytanie ekspertowi:

Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu

Korzystając ze stron oraz aplikacji mobilnych Medycyny Praktycznej, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz zgodnie z polityką Medycyny Praktycznej dotyczącą plików cookies