Uczucie zimna po zakończonym treningu – jak temu zapobiegać?

dr Andrzej Grzelak
Akademia Wychowania Fizycznego, Kraków
mp.pl/treningzdrowotny

Pytanie nadesłane do redakcji

Dlaczego niektórzy ćwiczący skarżą się na znaczne uczucie zimna po zakończonym treningu i jak temu zapobiegać?

Odpowiedział

dr Andrzej Grzelak
Akademia Wychowania Fizycznego, Kraków

Dokładna odpowiedź na to pytanie jest uzależniona od wielu czynników, m.in. rodzaju wysiłku, jego intensywności, czasu trwania, warunków, w jakich się odbywa oraz osoby, która go wykonuje. Najogólniej rzecz ujmując, powodem może być opóźniona reakcja procesów termoregulacyjnych, których zadaniem jest utrzymywanie względnie stałej temperatury ciała. W dużym skrócie można przyjąć, że homeostaza termiczna ustroju zależy od dynamicznej równowagi między ilością ciepła wytwarzanego przez organizm i/lub pozyskiwanego z zewnątrz a ilością ciepła rozpraszanego do otoczenia.

Podczas intensywnego wysiłku fizycznego, tempo przemian metabolicznych w organizmie może zwiększyć się 15–20-krotnie w stosunku do warunków spoczynkowych, co w konsekwencji powoduje znaczny przyrost szybkości wytwarzania ciepła przez pracujące mięśnie (ok. 80% całej ilości energii uwalnianej podczas pracy mięśniowej przekształca się w energię cieplną). W celu utrzymania względnie stałej temperatury ciała, następuje uruchomienie mechanizmów eliminacji ciepła, poprzez zwiększenie przepływu krwi przez skórę i nasilenie procesów rozpraszania ciepła (do których zalicza się przewodzenie, promieniowanie, konwekcję i pocenie oraz parowanie potu). W przypadku nagłego zaprzestania wysiłku fizycznego i opóźnionej reakcji procesów termoregulacyjnych, może dochodzić do utrzymywania się wzmożonej i nadmiernej utraty ciepła przez organizm w stosunku do jego wytwarzania.

Wychłodzeniu organizmu może sprzyjać też duża ilość potu na skórze, mokre ubranie oraz niska temperatura otoczenia, wiatr, deszcz i duża wilgotność. Ponadto, osoby o niskim poziomie tkanki tłuszczowej i/lub niewielkiej masie mięśniowej mogą być predysponowane do szybszego odczuwania chłodu. U niektórych osób, powodem może być też osobniczo uwarunkowana nadmierna wrażliwość na odczucia termiczne. Również odwodnienie organizmu może zaburzać prawidłowy przebieg procesów termoregulacyjnych.

Aby temu zapobiegać, należy unikać nagłego zaprzestania wysiłku. Stosować fazę „uspokojenia i wyciszenia” poprzez wykonywanie pracy o zmniejszającej się intensywności przez ostatnie 5–10 minut zaplanowanego wysiłku. Pozwala to na stopniowe zwalnianie i unormowanie się procesów metabolicznych i termoregulacyjnych. Ponadto, w chłodnym, wilgotnym, wietrznym otoczeniu, niezwykle istotny jest właściwy ubiór zapobiegający nadmiernemu przepoceniu i/lub przemoczeniu i/lub wychłodzeniu.

Data utworzenia: 12.05.2017
Uczucie zimna po zakończonym treningu – jak temu zapobiegać?Oceń:
(5.00/5 z 5 ocen)
Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Aktualności

Lekarze odpowiadają na pytania

Zadaj pytanie ekspertowi:

Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu

Korzystając ze stron oraz aplikacji mobilnych Medycyny Praktycznej, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz zgodnie z polityką Medycyny Praktycznej dotyczącą plików cookies