Stomia – zalecenia żywieniowe w przypadku zaparć

dr n. med. Dominika Wnęk, dietetyk

Zaparcie rozpoznaje się, jeśli stolec oddawany jest rzadziej niż 3 razy w tygodniu albo następuje zmiana jego konsystencji (na twardą i zbitą), a wypróżnienie sprawia ból.

Nawracające zaparcia są często efektem nieodpowiedniego sposobu odżywiania się – picia zbyt małych ilości płynów oraz diety ubogoresztkowej. Osoby z zaparciem powinny więc włączyć do diety produkty bogate w błonnik pokarmowy, czyli pieczywo pełnoziarniste, pieczywo graham, grube kasze (gryczana, jęczmienna, pęczak), płatki owsiane, otręby pszenne, ryż brązowy oraz warzywa i owoce. W diecie należy także uwzględnić owoce suszone i naturalne soki owocowe i warzywne. Ponadto na pracę przewodu pokarmowego korzystnie wpływają fermentowe produkty mleczne, takie jak kefir, jogurt, maślanka i mleko acidofilne. Warto natomiast ograniczyć spożycie słodyczy i tłustych potraw, które niekorzystnie wpływają na mikroflorę jelit.

Właściwą pracę przewodu pokarmowego zapewnia także aktywność fizyczna, która pobudza perystaltykę jelit, zwiększa szybkość przechodzenia treści jelitowej, a w konsekwencji zapobiega zaparciom.

Data utworzenia: 13.06.2017
Stomia – zalecenia żywieniowe w przypadku zaparć Oceń:
Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Aktualności

  • Bądź aktywny co najmniej 20 minut dziennie
    Każda aktywność fizyczna, nawet niewielka, pomaga zmniejszyć ryzyko zgonu u seniorów - przekonują naukowcy z University College London na łamach "British Journal of Sports Medicine".
  • Pizza – kawałek historii
    Okazuje się, że płaskie, okrągłe placki, przypominające dzisiejszą pizzę, znano już w starożytności. Wówczas pełniły one funkcję środka płatniczego. W starożytnym Egipcie powstały także pierwsze piece.
  • Wstań - schudniesz
    Osoba o wadze 65 kg straciłaby w ciągu 4 lat 10 kg, gdyby, zamiast siedzieć, stała przez 6 godzin dziennie - wyliczyli naukowcy z Mayo Clinic w Rochester (USA).

Lekarze odpowiadają na pytania

Zadaj pytanie ekspertowi:

Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu

Korzystając ze stron oraz aplikacji mobilnych Medycyny Praktycznej, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz zgodnie z polityką Medycyny Praktycznej dotyczącą plików cookies