Napoje izotoniczne w aktywności fizycznej – kiedy i po co je stosować?

Napoje izotoniczne w aktywności fizycznej – kiedy i po co je stosować?Oceń:
(5.00/5 z 1 ocen)
Dr n. med. Agnieszka Serafin
I Katedra i Klinika Kardiologii WUM, Warszawa
mp.pl/treningzdrowotny

Jednym z podstawowych zagrożeń dla osób uprawiających aktywność fizyczną jest odwodnienie. Odpowiednie nawodnienie organizmu zarówno przed treningiem, w trakcie, jak i po treningu fizycznym ma kluczowe znaczenie nie tylko dla zapewnienia wydolności ale również bezpieczeństwa w trakcie podejmowanej aktywności. Odwodnienie wynikające ze znacznej utraty płynów wraz z potem istotnie obniża wydolność fizyczną. Zaburzenia elektrolitowe mogą powodować skurcze mięśni, a niedostateczna podaż węglowodanów przyczynia się do szybkiego wyczerpania organizmu.

Głównym zadaniem napojów izotonicznych jest zapobieganie odwodnieniu organizmu i wyrównanie gospodarki mineralnej i węglowodanowej. Napoje te zawierają odpowiednie proporcje elektrolitów (przede wszystkim Na, Cl, K) i węglowodanów, a także niejednokrotnie witamin, głównie z grupy B. Mają za zadanie przede wszystkim nawodnić, skutecznie gasić pragnienie, uzupełnić niedobory elektrolitów, dostarczyć składników energetycznych, ponieważ zapobiega to wyczerpaniu organizmu. Niektórzy badacze postulują przyjmowanie napojów zawierających większą ilość węglowodanów (spożycie węglowodanów maks. 90 g/godz.), szczególnie przez osoby startujące w konkurencjach ultrawytrzymałościowych. Badania wskazują jednak, że bezpieczna ilości substancji wchłanianych podczas wysiłku fizycznego w jelicie w ciągu godziny to ok. 600–800 ml wody, 60 g glukozy i do 90 g fruktozy i maltodekstryny. Należy podkreślić, że zbyt duża ilość fruktozy w przyjmowanych w krótkim czasie płynach może spowodować dolegliwości gastryczne, dlatego nie zaleca się stosowania płynów zawierających więcej niż 20–30% fruktozy.

Napoje izotoniczne zalecane są szczególnie w trakcie długotrwałego wysiłku a także jako uzupełnienie niedoborów powstałych po aktywności fizycznej. Zalecane są także w sytuacjach narażenia organizm na znaczne odwodnienie wynikające z temperatury zewnętrznej czy intensywnej aktywności fizycznej. Dzięki temu, że napoje te są izoosmotyczne, nie zaburzają w sposób istotny gospodarki wodno-elektrolitowej umożliwiając jednocześnie równomierne nawodnienie.

Piśmiennictwo:

Urdampiletta A., Gomez-Zorita S.: From dehydration to hyperhidration isotonic and diuretic drinks and hyperhydratant aids in sport. Nutr. Hosp. 2014; 29 (1): 21-25

Data utworzenia: 03.07.2017
Napoje izotoniczne w aktywności fizycznej – kiedy i po co je stosować?Oceń:
(5.00/5 z 1 ocen)
Zobacz także
Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu
    • ewacypel@interia.pl
      2017-07-05 15:51
      Na - sód, literówkaodpowiedz
      • Redakcja 
        2017-07-06 10:10
        Dziękujemy, już poprawione.odpowiedz

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Aktualności

  • Niedożywienie i głód problemem ok. 60 krajów
    Niedożywienie lub głód to dziś problem około 60 krajów świata - podaje raport Międzynarodowego Instytutu Badań nad Polityką Żywnościową (IFPRI) . Konfrontuje on te dane z ogólną pozytywną oceną wyników walki z głodem na świecie od 2000 r.
  • "Dużo warzyw i owoców, mniej mięsa, soli i cukru"
    Jak podkreślają specjaliści do spraw żywienia, im bardziej różnorodny jadłospis, tym lepiej. Dzięki temu do organizmu trafia cała gama składników odżywczych i witamin istotnych dla jego prawidłowego funkcjonowania i pozwalających dłużej cieszyć się dobrym zdrowiem.
  • 240 mln zł na owoce, warzywa i mleko w szkołach
    Od 2 października rozpoczną się dostawy owoców, warzyw i mleka do szkół w ramach unijnego programu promującego zdrowe odżywianie się dzieci. Na jego realizację w roku szkolnym 2017/2018 przeznaczone będzie 240 mln zł.

Lekarze odpowiadają na pytania

  • Jarmuż – właściwości odżywcze
    Na wielu stronach internetowych można przeczytać, że jarmuż to „panaceum” i pomaga na „wszystko”? Co istotnie w nim jest i czy rzeczywiście warto włączyć go do diety?
  • Jaką rolę w zdrowym odżywianiu odgrywa gorzka czekolada?
    Kakao jest produktem bogatym w polifenole, głównie katechiny i antocyjany. Uważa się, że gorzka czekolada zawiera ich więcej niż czerwone wino. Związki te wykazują działanie antyoksydacyjne i zapobiegają niekorzystnym działaniom wolnych rodników.

Przychodnie i gabinety lekarskie w pobliżu

Leki

Zadaj pytanie ekspertowi:

Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu

Korzystając ze stron oraz aplikacji mobilnych Medycyny Praktycznej, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz zgodnie z polityką Medycyny Praktycznej dotyczącą plików cookies