Dlaczego istotna jest rozgrzewka przed wysiłkiem i schłodzenie po wysiłku?

Dlaczego istotna jest rozgrzewka przed wysiłkiem i schłodzenie po wysiłku?Oceń:
(5.00/5 z 1 ocen)
Opracowali: lek. Kamil Jonas, dr hab. n. med. Grzegorz Kopeć
Klinika Chorób Serca i Naczyń UJ CM w Krakowskim Szpitalu Specjalistycznym im. Jana Pawła II
mp.pl/treningzdrowotny

Ćwiczenia rozciągające

Ćwiczenia rozciągające są istotną częścią treningu fizycznego. Niektóre rodzaje aktywności fizycznej, jak taniec, wymagają większej elastyczności niż inne. Ćwiczenia rozciągające są efektywną metodą zwiększania poziomu elastyczności i w związku z tym pozwalają na łatwiejsze wykonywanie ćwiczeń tego rodzaju. Dlatego aktywność zwiększająca elastyczność jest ważną częścią programu treningowego, mimo że sama nie zapewnia tak dużych korzyści zdrowotnych, jak inne typy wysiłku fizycznego. Nie jest również jasne, czy ćwiczenia rozciągające wpływają korzystnie na ryzyko wystąpienia urazu podczas ćwiczeń. Czasu spędzonego na wykonywaniu ćwiczeń rozciągających nie wlicza się do czasu wykonywania wysiłku aerobowego ani wzmacniającego mięśnie. Należy o tym pamiętać podczas oceny realizacji zaleceń dotyczących wysiłku fizycznego.

Ćwiczenia rozciągające
Fot. pixabay.com

Rozgrzewka i cool-down

Rozgrzewka i tzw. cool-down, czyli schłodzenie mięśni po wysiłku, powinny stanowić część planu treningowego. Zwykle obejmują one wykonywanie podobnych ćwiczeń w wolniejszym tempie lub o mniejszej intensywności. Rozgrzewka bezpośrednio przed wysiłkiem fizycznym o umiarkowanej lub dużej aktywności pozwala na stopniowe zwiększanie częstotliwości rytmu serca i oddechu na początku sesji treningowej. Cool-down bezpośrednio po wysiłku pozwala na ich stopniowe zmniejszenie po zakończeniu serii ćwiczeń. Czas poświęcony na wykonywanie tych elementów treningu może zostać wliczony do całkowitego czasu trwania wysiłku fizycznego, jeżeli intensywność wykonywanych ćwiczeń była przynajmniej umiarkowana (na przykład szybkie chodzenie jako rozgrzewka przed joggingiem). Rozgrzewka wykonywana przed ćwiczeniami wzmacniającymi mięśnie zwykle obejmuje wykonywanie ćwiczeń z ciężarami o mniejszej wadze niż docelowe.

Zalecenia dla osób starszych

U osób starszych ćwiczenia rozciągające są ważnym elementem codziennej aktywności fizycznej. Gdy są wykonywane w sposób prawidłowy, pozwalają na zwiększenie elastyczności ciała i zachowanie sprawności ruchowej. W tej grupie również rozgrzewka i cool-down zwykle stanowią integralną część osobistych programów treningowych. Podobnie jak i w innych grupach wiekowych rozgrzewka przed aktywnością pozwala na stopniowe zwiększenie częstotliwości rytmu serca i oddechów, sprawiając, że wysiłek jest bezpieczniejszy. Czas poświęcony na tę część treningu wlicza się również do całkowitego czasu trwania wysiłku o umiarkowanej lub dużej intensywności. Przykładem rozgrzewki dla ćwiczeń aerobowych może być szybszy marsz, natomiast dla ćwiczeń wzmacniających mięśnie – wykonywanie powtórzeń z użyciem mniejszych obciążeń niż docelowe.

Na podstawie:
2008 Physical Activity Guidelines for Americans www.health.gov

Data utworzenia: 28.07.2017
Dlaczego istotna jest rozgrzewka przed wysiłkiem i schłodzenie po wysiłku?Oceń:
(5.00/5 z 1 ocen)
Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Aktualności

  • Niedożywienie i głód problemem ok. 60 krajów
    Niedożywienie lub głód to dziś problem około 60 krajów świata - podaje raport Międzynarodowego Instytutu Badań nad Polityką Żywnościową (IFPRI) . Konfrontuje on te dane z ogólną pozytywną oceną wyników walki z głodem na świecie od 2000 r.
  • "Dużo warzyw i owoców, mniej mięsa, soli i cukru"
    Jak podkreślają specjaliści do spraw żywienia, im bardziej różnorodny jadłospis, tym lepiej. Dzięki temu do organizmu trafia cała gama składników odżywczych i witamin istotnych dla jego prawidłowego funkcjonowania i pozwalających dłużej cieszyć się dobrym zdrowiem.
  • 240 mln zł na owoce, warzywa i mleko w szkołach
    Od 2 października rozpoczną się dostawy owoców, warzyw i mleka do szkół w ramach unijnego programu promującego zdrowe odżywianie się dzieci. Na jego realizację w roku szkolnym 2017/2018 przeznaczone będzie 240 mln zł.

Lekarze odpowiadają na pytania

  • Jarmuż – właściwości odżywcze
    Na wielu stronach internetowych można przeczytać, że jarmuż to „panaceum” i pomaga na „wszystko”? Co istotnie w nim jest i czy rzeczywiście warto włączyć go do diety?
  • Jaką rolę w zdrowym odżywianiu odgrywa gorzka czekolada?
    Kakao jest produktem bogatym w polifenole, głównie katechiny i antocyjany. Uważa się, że gorzka czekolada zawiera ich więcej niż czerwone wino. Związki te wykazują działanie antyoksydacyjne i zapobiegają niekorzystnym działaniom wolnych rodników.

Przychodnie i gabinety lekarskie w pobliżu

Leki

Zadaj pytanie ekspertowi:

Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu

Korzystając ze stron oraz aplikacji mobilnych Medycyny Praktycznej, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz zgodnie z polityką Medycyny Praktycznej dotyczącą plików cookies