Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Jarmuż – właściwości odżywcze

dr n. med. Dominika Wnęk
dietetyk

Na wielu stronach internetowych można przeczytać, że jarmuż to „panaceum” i pomaga na „wszystko”? Co istotnie w nim jest i czy rzeczywiście warto włączyć go do diety?


Fot. pixabay.com

Jarmuż należy do rodziny kapustowatych, do której zalicza się ponadto: brokuły, kalafiory, brukselkę, kalarepę i różne kapusty (m.in. włoską, pekińską i głowiastą).

Te grupę warzyw – wśród nich także jarmuż — wyróżnia duża zawartość wykazujących działanie przeciwnowotworowe glukozynolanów. Efekt ochronny wywierają nie tyle glukozynolany, co produkty ich hydrolizy, zwłaszcza sulforafan. Związek ten działa przeciwnowotworowo dzięki możliwości zapobiegania uszkodzeniom DNA oraz eliminacji komórek zmienionych nowotworowo. Podkreśla się także, że sulforafan wykazuje wielokierunkowe działanie na różnych etapach kancerogenezy.

W piśmiennictwie naukowym dostępne są także pojedyncze prace oceniające wpływ spożycia jarmużu na czynniki ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych.

W jednej pracy, opublikowanej w 2008 roku, koreańscy naukowcy oceniali wpływ spożycia soku z jarmużu na wybrane czynniki ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. Badaniem objęto grupę 32 mężczyzn z hipercholesterolemią. Jak się okazało, po 3 miesiącach codziennego spożywania 150 ml soku z jarmużu u badanych stwierdzono wzrost stężenia HDL o 27% i zmniejszenie stężenia cholesterolu frakcji LDL o 10%.

W 2015 roku ukazała się kolejna publikacja koreańskich naukowców. Tym razem 86 chorych na nadciśnienie tętnicze otrzymywało przez 6 tygodni 300 ml soku z jarmużu. Celem badania była ocena, czy codzienne spożycie soku z jarmużu może wpływać na ciśnienie tętnicze, stężenie glukozy oraz parametry lipidowe. Dodatkowo sprawdzono, czy zmiany te mogą być spowodowane polimorfizmem S1 i T1 S-transferazy glutationowej, enzymu odgrywającego ważną rolę w detoksykacji. Po 6 tygodniach u chorych zaobserwowano znaczący spadek ciśnienia tętniczego niezależnie od polimorfizmu. Z kolei zmiany w profilu lipidowym (zmniejszenie stężenia LDL i zwiększenie HDL) zaobserwowano wyłącznie u tych pacjentów, którzy prezentowali genotyp GST T1. U osób o genotypie GST M1 odnotowano zmniejszenie stężenia glukozy po suplementacji sokiem z jarmużu.

Powyższe prace, choć przeprowadzone w niewielkiej grupie pacjentów, wskazują na korzyści zdrowotne związane ze spożyciem jarmużu. Działanie takie jest efektywne, jeśli jarmuż stanowi jeden z elementów zdrowej i zróżnicowanej diety. Pamiętajmy, że wszystkie warzywa są zdrowe i to właśnie one, wraz z owocami, powinny stać się podstawą codziennego jadłospisu.

Piśmiennictwo

Kim S.Y., Yoon S., Kwon S.M. i wsp.: Kale juice improves coronary artery disease risk factors in hypercholesterolemic men. Biomed. Environ. Sci. 2008; 21 (2): 91–97.
Jeong-Hwa H., Hye-Jin L, Tae-Seok K. i wsp.: The effect of glutathione S-transferase M1 and T1 polymorphisms on blood pressure, blood glucose, and lipid profiles following the supplementation of kale (Brassica oleracea acephala) juice in South Korean subclinical hypertensive patients. Nutr. Res. Pract. 2015; 9 (1): 49–56.
Data utworzenia: 13.09.2017
Jarmuż – właściwości odżywczeOceń:
(5.00/5 z 3 ocen)

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.