Zasady zdrowego żywienia

  • Zdrowotne właściwości herbaty

    Zdrowotne właściwości herbaty

    Dzieje herbaty wplatają się barwnie w historię społecznego i kulturalnego rozwoju wielu krajów. Napój, który według chińskiej legendy ma blisko 5 tysięcy lat, ciągle odkrywa przed nami swoje tajemnice, częściowo za sprawą naukowców z wielu krajów.

  • 7 produktów żywnościowych wspomagających odporność

    7 produktów żywnościowych wspomagających odporność

    Odporność organizmu jest uwarunkowana licznymi czynnikami, do których zalicza się m.in. sposób odżywiania. Duże znaczenie ma ponadto zbilansowana dieta, aktywność fizyczna, a także odpowiednia ilość odpoczynku i snu. Zima to czas zwiększonej zachorowalności i zmniejszonej odporności organizmu, dlatego właśnie w tym okresie warto zwrócić uwagę na te produkty spożywcze, które wzmacniają system immunologiczny.

  • Jaką wodę pić?

    Jaką wodę pić?

    Szczególnie podczas upałów powinniśmy zwrócić uwagę na skład mineralny wody jaką pijemy. Pocąc się tracimy elektrolity, które należy uzupełniać. Podanie wody niskozmineralizowanej powoduje jedynie „rozcieńczenie elektrolitów” i pomimo odpowiedniej ilości podanej wody może dojść do osłabnięcia.

  • Mała czarna – nie taka „straszna”

    Mała czarna – nie taka „straszna”

    Kto z nas potrafi oprzeć się zapachowi świeżo zmielonej, parzonej arabiki o poranku, filiżance mocnego espresso po zbyt obfitym lunchu, aksamitnej fakturze cappuccino podanego na deser, czy w końcu orzeźwiającej porcji frappé w upalne popołudnie?

  • Witaminy

    Witaminy

    Witaminy należą do składników odżywczych, bez których organizm człowieka nie może właściwie funkcjonować, a których, poza pewnymi wyjątkami, sam nie syntetyzuje. Witaminy wpływają na rozwój, stan zdrowia i wydolność organizmu. Muszą być dostarczone organizmowi z codzienną dietą.

  • Witamina A

    Witamina A

    Pod nazwą witamina A występuje wiele związków chemicznych wykazujących aktywność biologiczną tej witaminy. Należą do nich: retinol i jego pochodne oraz ß-karoten i niektóre inne karotenoidy.

  • Witamina D

    Witamina D

    Witaminą D określa się wszystkie związki wykazujące działanie przeciwkrzywicze. Do najważniejszych należą: cholekalcyferol – witamina D3 i ergokalcyferol – witamina D2.

  • Witamina D – jaka dawka jest bezpieczna?

    Witamina D – jaka dawka jest bezpieczna?

    Wyniki badań prowadzonych w ciągu ostatnich lat wskazują na wiele korzyści wynikających z dostarczania witaminy D. Obecnie nie jest ona kojarzona wyłącznie z regulacją gospodarki wapniowo-fosforanowej. Coraz częściej wskazuje się na szerokie możliwości jej wykorzystania w profilaktyce, a nawet leczeniu niektórych chorób.

  • Witamina E

    Witamina E

    Witamina E w organizmie pełni przede wszystkim rolę przeciwutleniacza. Przeciwdziała gromadzeniu się nadtlenków lipidowych i wolnych rodników. Zapobiega uszkodzeniu naczyń krwionośnych.

  • Witamina K

    Witamina K

    Witamina K ma działanie przeciwkrwotoczne. Bierze udział w tworzeniu tkanki kostnej. Witamina ta ma właściwości antybakteryjne i przeciwgrzybiczne, jak również przeciwbólowe i przeciwzapalne.

  • Witamina C

    Witamina C

    Witamina C (kwas askorbinowy) – nazwa ta obejmuje sumę kwasów askorbinowego i dehydroaskorbinowego. Jest witaminą, której człowiek nie syntetyzuje, jak również nie ma zdolności jej magazynowania. Musi być zatem dostarczana z pożywieniem w odpowiednich ilościach.

  • Witamina B1 (tiamina)

    Witamina B1 (tiamina)

    Do głównych grup produktów dostarczających tiaminę w codziennej diecie zalicza się: mięso i jego przetwory, produkty zbożowe oraz warzywa.

  • Nowości w Piramidzie zdrowego żywienia

    Nowości w Piramidzie zdrowego żywienia

    W ubiełym roku Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ) opublikował nową wersję Piramidy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej dla zdrowych osób. Uwzględnia ona aktualne wyniki badań naukowych dotyczących zdrowego stylu życia i jego wpływu na zapobieganie chorobom cywilizacyjnym: otyłości, cukrzycy typu 2, chorobom sercowo-naczyniowym czy nowotworowym.

  • Nasiona chia

    Nasiona chia

    Nasiona chia cechuje duża zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, białka oraz błonnika pokarmowego. Dodatkowo zawierają znaczne ilości witamin i składników mineralnyc a także związki o działaniu antyoksydacyjnym.

  • Miód

    Miód

    Mimo licznych informacji znajdujących się w internecie trudno jednoznacznie wykazać konkretne działanie lecznicze miodu. Wynika to przede wszystkim z faktu, że nie ma wystarczającej liczby dobrze zaplanowanych i przeprowadzonych badań.

  • Czarna porzeczka

    Czarna porzeczka

    Czarna porzeczka należy do rodziny agrestowatych. Przypuszcza się, że była uprawiana już w 1400 roku, początkowo w Holandii i Danii, a następnie w Anglii i Francji. Roślina zawiera szereg związków aktywnych biologicznie, które mogą się znajdować zarówno w owocach, jak i liściach. Z nasion czarnej porzeczki można uzyskać olej o dużej zawartości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych n-3 i n-6.

  • Oliwa z oliwek

    Oliwa z oliwek

    Badania epidemiologiczne wskazują na związek spożycia oliwy z oliwek z niską zapadalnością na choroby cywilizacyjne. Wynika to faktu, że oliwa z oliwek zawiera duże ilości korzystnego dla zdrowia kwasu oleinowego oraz związków o właściwościach przeciwutleniajacych.

  • Jogurt

    Jogurt

    Nazwa „jogurt” pochodzi z języka tureckiego, w którym słowo „ya-urt” oznacza „kwaśne mleko”. Uważa się, że ojczyzną jogurtu są Indie, natomiast jego produkcję na masową skalę rozpoczęto w 1970 roku w Paryżu.

  • Brokuły

    Brokuły

    Brokuły, podobnie jak kalafior, brukselka, kalarepa i wszelkie odmiany kapusty, należą do bogatych w składniki biologicznie czynne warzyw kapustowatych. Co istotne, są to ponadto warzywa ubogokaloryczne, zawierające znikome ilości tłuszczu i cukrów prostych.

  • Kardioprotekcyjne właściwości wina

    Kardioprotekcyjne właściwości wina

    Korzystne dla zdrowia składniki wina dobrze się wchłaniają w jamie ustnej. Dlatego wino warto popijać małymi łykami, przetrzymując je przez chwilę w ustach. Są także szczepy win, które z uwagi na dużą zawartość polifenoli uważa się za szczególnie kardioprotekcyjne. Zalicza się do nich: malbec, tannat, cabernet sauvignon, petit syrah oraz pinot noir.

102 artykułów - strona 2 z 6

Centra leczenia otyłości

Przychodnie i gabinety lekarskie w pobliżu

Leki

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Zadaj pytanie ekspertowi

Nurtuje Cię jakiś problem? Szukasz odpowiedzi na pytania związane z tematyką serwisu? Nasza redakcja czeka na Twoje uwagi i propozycje tematów. Wyślij pytanie, dostaniesz indywidualną odpowiedź eksperta!

Korzystając ze stron oraz aplikacji mobilnych Medycyny Praktycznej, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz zgodnie z polityką Medycyny Praktycznej dotyczącą plików cookies