Zasady zdrowego żywienia

  • Kardioprotekcyjne właściwości wina

    Kardioprotekcyjne właściwości wina

    Korzystne dla zdrowia składniki wina dobrze się wchłaniają w jamie ustnej. Dlatego wino warto popijać małymi łykami, przetrzymując je przez chwilę w ustach. Są także szczepy win, które z uwagi na dużą zawartość polifenoli uważa się za szczególnie kardioprotekcyjne. Zalicza się do nich: malbec, tannat, cabernet sauvignon, petit syrah oraz pinot noir.

  • Właściwości przeciwutleniające warzyw

    Właściwości przeciwutleniające warzyw

    Żywność pochodzenia roślinnego jest źródłem licznych substancji biologicznie aktywnych. Wśród nich jedną z najistotniejszych grup stanowią związki o działaniu przeciwutleniającym. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że przeciwutleniacze hamują reakcje zachodzące z tlenem lub ozonem. Mogą one także działać pośrednio poprzez wiązanie niektórych prooksydantów.

  • Spirulina

    Spirulina

    W internecie można znaleźć wiele informacji o wielokierunkowym działaniu spiruliny, jednak warto podkreślić, że nie ma dowodów naukowych wskazujących na jej skuteczność w leczeniu różnych schorzeń.

  • Fruktoza

    Fruktoza

    Badania epidemiologiczne z ostatnich lat wskazują, że nadmierne spożycie fruktozy wiąże się z wystąpieniem wielu zaburzeń, między innymi zespołu metabolicznego, nadciśnienia tętniczego oraz zwiększonego stężenia kwasu moczowego w surowicy (hiperurykemii).

  • Jarmuż

    Jarmuż

    Częścią jadalną tej rośliny są duże pierzaste liście, które obfitują w liczne składniki odżywcze. Przy stosunkowo niewielkiej kaloryczności (29 kcal w 100 g produktu) jarmuż zawiera znaczące ilości potasu, wapnia, żelaza, witaminy A, B1, B2, E, C, błonnika pokarmowego oraz chlorofilu. Składniki zawarte w jarmużu wykazują działanie antyoksydacyjne, przeciwzapalne i przeciwnowotworowe.

  • Dynia

    Dynia

    Szczególnie cenione są dynie o pomarańczowym miąższu, które cechuje znaczna zawartość karotenów, głównie α-karotenu, ß-karotenu oraz luteiny.

  • Nasiona lnu i olej lniany – powody, dla których warto włączyć je do diety

    Nasiona lnu i olej lniany – powody, dla których warto włączyć je do diety

    W ostatnich latach olej lniany jest szeroko omawiany w kontekście zapobiegania niektórym chorobom.

  • Przewodnik po zdrowych węglowodanach

    Przewodnik po zdrowych węglowodanach

    Sacharoza jest głównym składnikiem cukru spożywczego, zwykle buraczanego lub trzcinowego. Niestety, cukier kryje się także pod innymi nazwami, jak: fruktoza, dekstroza czy maltoza. Im wyższą pozycję dany cukier zajmuje w wykazie składników, tym więcej dany produkt go zawiera.

  • Gluten

    Gluten

    Gluten może być przyczyną chorób związanych z nieprawidłową reakcją organizmu na to białko. Jedną z takich chorób jest celiakia – schorzenie autoimmunologiczne, polegające na trwałej nietolerancji glutenu. Celiakia i alergia na gluten to jednak dwie różne choroby, których nie należy ze sobą mylić.

  • Sposoby na jesienne chłody – cynamon, imbir i kardamon

    Sposoby na jesienne chłody – cynamon, imbir i kardamon

    Przyprawy rozgrzewające, poza doskonałym smakiem i aromatem, charakteryzują się także tym, że zawierają substancje o potencjalnych właściwościach zdrowotnych. Przyjrzyjmy się tym najbardziej popularnym.

  • Jęczmienna, jaglana, kuskus, bulgur - która kasza jest najzdrowsza?

    Jęczmienna, jaglana, kuskus, bulgur - która kasza jest najzdrowsza?

    Która kasza jest najlepsza dla kobiet w ciąży, a która dla sportowców? Którą mogą spożywać osoby uczulone na gluten i chore na celiakię? Najważniejsze informacje dotyczące kasz oraz kilka inspirujących przepisów na smaczne dania z kaszą w roli głównej.

  • 5 przepisów na "mleka" roślinne i 3 powody, dla których warto je przygotować

    5 przepisów na "mleka" roślinne i 3 powody, dla których warto je przygotować

    Dla tych, którzy z przyczyn zdrowotnych nie mogą spożywać mleka krowiego, oraz dla osób, które chcą poszerzyć swoje horyzonty kulinarne, przygotowaliśmy kilka informacji o napojach roślinnych.

  • Dobre i złe tłuszcze w diecie

    Dobre i złe tłuszcze w diecie

    Autorka przedstawia aktualny stan wiedzy i zalecenia dotyczące spożywania różnego rodzaju tłuszczów.

  • Witamina B2 (ryboflawina)

    Witamina B2 (ryboflawina)

    Witamina B2 odgrywa ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu narządu wzroku, jej brak może wywołać światłowstręt. Ryboflawina jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania zarówno ośrodkowego, jak i obwodowego układu nerwowego oraz systemu odpornościowego organizmu.

  • Witamina B6

    Witamina B6

    Zapotrzebowanie na witaminę B6 jest związane z ilością spożywanego białka. Zwiększone zapotrzebowanie na tę witaminę może się też pojawiać w przypadku zwiększonego spożycia tłuszczu.

  • Witamina B12

    Witamina B12

    Witamina B12 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek w organizmie człowieka.

  • Niacyna (witamina PP)

    Niacyna (witamina PP)

    Niacyna w znacznych ilościach występuje w mięsie i przetworach mięsnych, zwłaszcza w mięsie wieprzowym i drobiowym oraz w wątrobie, a z produktów roślinnych w ziemniakach i produktach zbożowych.

  • Foliany (folacyna, kwas foliowy)

    Foliany (folacyna, kwas foliowy)

    Foliany (folacyna, kwas foliowy) to duża grupa związków, pochodnych pteryny o zróżnicowanym stopniu utlenienia, wykazujących aktywność biologiczną kwasu foliowego.

  • Kwas pantotenowy

    Kwas pantotenowy

    Kwas pantotenowy jest składnikiem koenzymu A i uczestniczy w kluczowych reakcjach biochemicznych, związanych z gospodarką energetyczną organizmu, z metabolizmem białka, tłuszczu i węglowodanów.

  • Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki

    Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki

    Zdrowy styl życia, w tym właściwy sposób odżywiania, wpływa na skład mikroflory jelitowej człowieka. A to z kolei ma duże znaczenia dla zachowania zdrowia. Szczególną rolę odgrywają bakterie probiotyczne, które korzystnie wpływają zarówno na przewód pokarmowy, jak i na cały organizm.

103 artykułów - strona 3 z 6

Centra leczenia otyłości

Przychodnie i gabinety lekarskie w pobliżu

Leki

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Zadaj pytanie ekspertowi

Nurtuje Cię jakiś problem? Szukasz odpowiedzi na pytania związane z tematyką serwisu? Nasza redakcja czeka na Twoje uwagi i propozycje tematów. Wyślij pytanie, dostaniesz indywidualną odpowiedź eksperta!

Korzystając ze stron oraz aplikacji mobilnych Medycyny Praktycznej, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz zgodnie z polityką Medycyny Praktycznej dotyczącą plików cookies