Zasady zdrowego żywienia

  • Pokarmowe źródła błonnika

    Pokarmowe źródła błonnika

    Opracowanie dotyczy mniej znanych źródeł błonnika pokarmowego, które warto rozpowszechniać, ponieważ pojawiają się na rynku polskim, a dodatkowo cechuje je zawartość substancji innych niż błonnik, które również są korzystne dla zdrowia.

  • Nowości w Piramidzie zdrowego żywienia

    Nowości w Piramidzie zdrowego żywienia

    W ubiełym roku Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ) opublikował nową wersję Piramidy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej dla zdrowych osób. Uwzględnia ona aktualne wyniki badań naukowych dotyczących zdrowego stylu życia i jego wpływu na zapobieganie chorobom cywilizacyjnym: otyłości, cukrzycy typu 2, chorobom sercowo-naczyniowym czy nowotworowym.

  • Nasiona chia

    Nasiona chia

    Nasiona chia cechuje duża zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, białka oraz błonnika pokarmowego. Dodatkowo zawierają znaczne ilości witamin i składników mineralnyc a także związki o działaniu antyoksydacyjnym.

  • Miód

    Miód

    Mimo licznych informacji znajdujących się w internecie trudno jednoznacznie wykazać konkretne działanie lecznicze miodu. Wynika to przede wszystkim z faktu, że nie ma wystarczającej liczby dobrze zaplanowanych i przeprowadzonych badań.

  • Czarna porzeczka

    Czarna porzeczka

    Czarna porzeczka należy do rodziny agrestowatych. Przypuszcza się, że była uprawiana już w 1400 roku, początkowo w Holandii i Danii, a następnie w Anglii i Francji. Roślina zawiera szereg związków aktywnych biologicznie, które mogą się znajdować zarówno w owocach, jak i liściach. Z nasion czarnej porzeczki można uzyskać olej o dużej zawartości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych n-3 i n-6.

  • Oliwa z oliwek

    Oliwa z oliwek

    Badania epidemiologiczne wskazują na związek spożycia oliwy z oliwek z niską zapadalnością na choroby cywilizacyjne. Wynika to faktu, że oliwa z oliwek zawiera duże ilości korzystnego dla zdrowia kwasu oleinowego oraz związków o właściwościach przeciwutleniajacych.

  • Jogurt

    Jogurt

    Nazwa „jogurt” pochodzi z języka tureckiego, w którym słowo „ya-urt” oznacza „kwaśne mleko”. Uważa się, że ojczyzną jogurtu są Indie, natomiast jego produkcję na masową skalę rozpoczęto w 1970 roku w Paryżu.

  • Brokuły

    Brokuły

    Brokuły, podobnie jak kalafior, brukselka, kalarepa i wszelkie odmiany kapusty, należą do bogatych w składniki biologicznie czynne warzyw kapustowatych. Co istotne, są to ponadto warzywa ubogokaloryczne, zawierające znikome ilości tłuszczu i cukrów prostych.

  • Kardioprotekcyjne właściwości wina

    Kardioprotekcyjne właściwości wina

    Korzystne dla zdrowia składniki wina dobrze się wchłaniają w jamie ustnej. Dlatego wino warto popijać małymi łykami, przetrzymując je przez chwilę w ustach. Są także szczepy win, które z uwagi na dużą zawartość polifenoli uważa się za szczególnie kardioprotekcyjne. Zalicza się do nich: malbec, tannat, cabernet sauvignon, petit syrah oraz pinot noir.

  • Właściwości przeciwutleniające warzyw

    Właściwości przeciwutleniające warzyw

    Żywność pochodzenia roślinnego jest źródłem licznych substancji biologicznie aktywnych. Wśród nich jedną z najistotniejszych grup stanowią związki o działaniu przeciwutleniającym. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że przeciwutleniacze hamują reakcje zachodzące z tlenem lub ozonem. Mogą one także działać pośrednio poprzez wiązanie niektórych prooksydantów.

  • Spirulina

    Spirulina

    W internecie można znaleźć wiele informacji o wielokierunkowym działaniu spiruliny, jednak warto podkreślić, że nie ma dowodów naukowych wskazujących na jej skuteczność w leczeniu różnych schorzeń.

  • Fruktoza

    Fruktoza

    Badania epidemiologiczne z ostatnich lat wskazują, że nadmierne spożycie fruktozy wiąże się z wystąpieniem wielu zaburzeń, między innymi zespołu metabolicznego, nadciśnienia tętniczego oraz zwiększonego stężenia kwasu moczowego w surowicy (hiperurykemii).

  • Jarmuż

    Jarmuż

    Częścią jadalną tej rośliny są duże pierzaste liście, które obfitują w liczne składniki odżywcze. Przy stosunkowo niewielkiej kaloryczności (29 kcal w 100 g produktu) jarmuż zawiera znaczące ilości potasu, wapnia, żelaza, witaminy A, B1, B2, E, C, błonnika pokarmowego oraz chlorofilu. Składniki zawarte w jarmużu wykazują działanie antyoksydacyjne, przeciwzapalne i przeciwnowotworowe.

  • Dynia

    Dynia

    Szczególnie cenione są dynie o pomarańczowym miąższu, które cechuje znaczna zawartość karotenów, głównie α-karotenu, ß-karotenu oraz luteiny.

  • Nasiona lnu i olej lniany – powody, dla których warto włączyć je do diety

    Nasiona lnu i olej lniany – powody, dla których warto włączyć je do diety

    W ostatnich latach olej lniany jest szeroko omawiany w kontekście zapobiegania niektórym chorobom.

  • Przewodnik po zdrowych węglowodanach

    Przewodnik po zdrowych węglowodanach

    Sacharoza jest głównym składnikiem cukru spożywczego, zwykle buraczanego lub trzcinowego. Niestety, cukier kryje się także pod innymi nazwami, jak: fruktoza, dekstroza czy maltoza. Im wyższą pozycję dany cukier zajmuje w wykazie składników, tym więcej dany produkt go zawiera.

  • Gluten

    Gluten

    Gluten może być przyczyną chorób związanych z nieprawidłową reakcją organizmu na to białko. Jedną z takich chorób jest celiakia – schorzenie autoimmunologiczne, polegające na trwałej nietolerancji glutenu. Celiakia i alergia na gluten to jednak dwie różne choroby, których nie należy ze sobą mylić.

  • Sposoby na jesienne chłody – cynamon, imbir i kardamon

    Sposoby na jesienne chłody – cynamon, imbir i kardamon

    Przyprawy rozgrzewające, poza doskonałym smakiem i aromatem, charakteryzują się także tym, że zawierają substancje o potencjalnych właściwościach zdrowotnych. Przyjrzyjmy się tym najbardziej popularnym.

  • Jęczmienna, jaglana, kuskus, bulgur - która kasza jest najzdrowsza?

    Jęczmienna, jaglana, kuskus, bulgur - która kasza jest najzdrowsza?

    Która kasza jest najlepsza dla kobiet w ciąży, a która dla sportowców? Którą mogą spożywać osoby uczulone na gluten i chore na celiakię? Najważniejsze informacje dotyczące kasz oraz kilka inspirujących przepisów na smaczne dania z kaszą w roli głównej.

  • 5 przepisów na "mleka" roślinne i 3 powody, dla których warto je przygotować

    5 przepisów na "mleka" roślinne i 3 powody, dla których warto je przygotować

    Dla tych, którzy z przyczyn zdrowotnych nie mogą spożywać mleka krowiego, oraz dla osób, które chcą poszerzyć swoje horyzonty kulinarne, przygotowaliśmy kilka informacji o napojach roślinnych.

111 artykułów - strona 3 z 6

Centra leczenia otyłości

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Napisz do nas

Nurtuje Cię jakiś problem? Szukasz odpowiedzi na pytania związane z tematyką serwisu? Nasza redakcja czeka na Twoje uwagi i propozycje tematów.