Zasady zdrowego żywienia

  • Cynk

    Cynk

    Do typowych objawów niedoboru cynku należą stany zapalne skóry, zaburzona odporność, trudności z gojeniem ran, zaburzenia smaku i węchu. Wskazuje się, że niedobory tego składnika mogą być przyczyną zaburzeń w adaptacji do ciemności, a u osób starszych zwyrodnienia plamki żółtej.

  • Miedź

    Miedź

    Niedobory miedzi mogą wynikać z niedostatecznego spożycia tego składnika lub być skutkiem chorób. Mogą wystąpić także w przypadku spożywania zbyt dużych dawek suplementów cynku.

  • Mangan

    Mangan

    Dobrym źródłem manganu w diecie są suche nasiona roślin strączkowych, produkty zbożowe z pełnego ziarna, kasza gryczana i orzechy.

  • Jod

    Jod

    Jod jest niezbędny do wytwarzania hormonów tarczycy: tyroksyny i trijodotyroniny. Hormony te wpływają m.in. na prawidłowy rozwój oraz funkcjonowanie mózgu, układu nerwowego i układu kostnego. Jod jest także jednym z najsilniejszych antyoksydantów i wykazuje działanie ochronne w procesach zapalnych oraz nowotworowych.

  • Selen

    Selen

    Selen jest odpowiedzialny za prawidłowy przebieg wielu procesów fizjologicznych i biochemicznych zachodzących w organizmie człowieka. Z uwagi na fakt, że selen występuje w organizmach w połączeniu z białkiem, produkty zawierające duże ilości białka zazwyczaj charakteryzują się dużą zawartością selenu.

  • Chrom

    Chrom

    W ciągu ostatnich lat prowadzonych jest wiele badań dotyczących roli chromu m.in. w zapobieganiu i leczeniu cukrzycy typu 2, chorób układu krążenia, jako środka wspomagającego odchudzanie.

  • Fluor

    Fluor

    Fluor jest składnikiem mineralnym występującym w większości tkanek i płynów ustrojowych, przy czym największe jego ilości znajdują się w kościach i zębach.

  • Kobalt

    Kobalt

    Kobalt jest składnikiem witaminy B12. Znaczące ilości tego pierwiastka występują w pełnoziarnistych produktach zbożowych, warzywach (np. kapusta, szpinak, sałata), nasionach roślin strączkowych i wątrobie.

  • Molibden

    Molibden

    Źródłem molibdenu w diecie są podroby, mleko, nasiona roślin strączkowych, produkty pełnoziarniste oraz ciemnozielone warzywa.

  • Wskazane dzienne spożycie (GDA)

    Wskazane dzienne spożycie (GDA)

    Coraz częściej jednak odnajdujemy na opakowaniach oznaczenie GDA, czyli wskazane dzienne spożycie (guideline daily amounts).

  • Znakowanie środków spożywczych

    Znakowanie środków spożywczych

    Informacje zamieszczone na opakowaniach żywności mają ułatwić dokonanie właściwego wyboru oraz zakup produktu zgodnego z oczekiwaniami. Warto więc wiedzieć, jakie informacje powinny się znaleźć na opakowaniu.

  • Żywność funkcjonalna

    Żywność funkcjonalna

    Promowany w ostatnich latach zdrowy styl życia przejawia się głównie dbałością o zdrowie i podejmowaniem aktywności fizycznej. Zwiększa się zapotrzebowanie na żywność o najwyższej wartości żywieniowej, a dodatkowo o określonych właściwościach prozdrowotnych. W definicję tę bardzo dobrze wpisuje się pojęcie żywności funkcjonalnej.

  • Substancje dodatkowe

    Substancje dodatkowe

    Substancje dodatkowe są to substancje, które w normalnych warunkach nie są spożywane same jako żywność, ale są do niej dodawane celowo, ze względów technologicznych w trakcie produkcji, przetwarzania, przygotowywania, obróbki, pakowania, przewozu lub przechowywania i stają się bezpośrednio lub pośrednio składnikami produktu spożywczego.

  • Słodziki – czy są bezpieczne?

    Słodziki – czy są bezpieczne?

    W ostatnich latach znacząco wzrasta produkcja żywności z dodatkiem substancji słodzących – alkoholi wielowodorotlenowych (polioli) i substancji intensywnie słodzących. Prowadzi się również badania nad uzyskaniem nowych związków, a także ocenia się wpływ spożycia substancji słodzących na zdrowie człowieka.

  • Nastroje a żywienie

    Nastroje a żywienie

    Jesień już jest w całej krasie, zima wkrótce nadejdzie, a wraz z nią czas, który wielu osobom przynosi problemy związane z zaburzeniami nastrojów.

  • Jajko – cenne źródło składników odżywczych

    Jajko – cenne źródło składników odżywczych

    Wiele osób zastanawia się, czy spożycie większej liczby jaj może być niebezpieczne dla zdrowia. Niepokój w tej kwestii obudziło opublikowane w 1972 roku stanowisko AHA (American Heart Association), w którym zalecono ograniczenie spożycia jaj do 3 sztuk tygodniowo, głównie z powodu zawartych w nich dużych ilości cholesterolu. Po latach, na podstawie uaktualnionej wiedzy, dokonano rewizji tych zaleceń.

  • Owoce morza – dlaczego warto jeść? Jak kupić i przyrządzić?

    Owoce morza – dlaczego warto jeść? Jak kupić i przyrządzić?

    Poza walorami smakowymi owoce morza mają także walory zdrowotne. Podobnie jak ryby, zawierają ważne substancje odżywcze. Należy także pamiętać, że frutti di mare uznawane są za afrodyzjak. Podobno sposobem Casanovy na zwiększenie sprawności seksualnej było śniadanie składające się z 50 ostryg.

  • Smaczliwka czyli awokado

    Smaczliwka czyli awokado

    Awokado w Europie prawie nie było znane do drugiej wojny światowej, mimo że na Florydzie i w Kalifornii uprawiano je od powstania Stanów Zjednoczonych. Obecnie awokado można kupić prawie w każdym polskim sklepie warzywnym.

  • Czosnek ogrodowy

    Czosnek ogrodowy

    Czosnek ogrodowy, pomimo często sprzecznych doniesień dotyczących jego działania, cieszy się nieustającą popularnością zarówno wśród smakoszy aromatycznej kuchni, jak i pacjentów cierpiących na schorzenia górnych dróg oddechowych.

  • Kalarepa

    Kalarepa

    Choć nie jest to najpopularniejsze warzywo w Polsce, kalarepa ma duże wartości odżywcze. Część którą jemy to przerośnięta i zgrubiała łodyga, będąca dobrym źródłem witamin z grupy B (B1, B2, B6), witaminy C, ß-karotenu oraz witaminy K.

111 artykułów - strona 5 z 6

Centra leczenia otyłości

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Napisz do nas

Nurtuje Cię jakiś problem? Szukasz odpowiedzi na pytania związane z tematyką serwisu? Nasza redakcja czeka na Twoje uwagi i propozycje tematów.