Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Witamina C

mgr inż. Beata Przygoda
Samodzielna Pracownia Wartości Odżywczych Żywności Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie

Witamina C (kwas askorbinowy) – nazwa ta obejmuje sumę kwasów askorbinowego i dehydroaskorbinowego. Jest witaminą, której człowiek nie syntetyzuje, jak również nie ma zdolności jej magazynowania. Musi być zatem dostarczana z pożywieniem w odpowiednich ilościach.

Witamina C odgrywa ważną rolę w utrzymaniu dobrego stanu zdrowia. Bierze udział:

  • w syntezie kolagenu, hormonów steroidowych i karnityny, co wpływa na przyspieszenie procesu gojenia się ran i zrastania kości
  • w przemianie aminokwasów
  • we wchłanianiu niehemowego żelaza oraz w gromadzeniu tego pierwiastka w szpiku kostnym, śledzionie i wątrobie, co zapobiega niedokrwistości
  • w metabolizmie tłuszczów, cholesterolu i kwasów żółciowych
  • w zachowaniu potencjału oksydacyjno-redukcyjnego w komórce i w transporcie elektronów
  • w działaniu ochronnym wobec witaminy E
  • w podnoszeniu odporności organizmu na choroby bakteryjne i wirusowe, ponieważ ma właściwości bakteriobójcze i bakteriostatyczne
  • w niszczeniu rodnika tlenowego, hydroksylowego, tlenu singletowego oraz nadtlenków.

W przypadku witaminy C objawy jej niedoborów są zróżnicowane w zależności od ilości dostarczonej z pożywieniem oraz od indywidualnych reakcji organizmu na jej niedostateczne spożycie. Najczęstszymi objawami niedoboru witaminy C są:

  • zaburzenia w tworzeniu kolagenu
  • zaburzenia w przemianie kwasów tłuszczowych i cholesterolu
  • osłabienie naczyń włosowatych i możliwość wystąpienia krwawych wybroczyn w różnych narządach
  • niedokrwistość
  • zmniejszona odporność na infekcje
  • ogólne osłabienie organizmu, bóle mięśni, zmęczenie, brak apetytu
  • zmiany w dziąsłach – obrzmienie, krwawienie dziąseł.

Całkowity brak witaminy C prowadzi do szkorbutu.

Witamina C w większych pojedynczych dawkach nie jest toksyczna, jednakże spożywana w większych ilościach przez dłuższy czas u niektórych ludzi może się przyczyniać do powstawania kamieni w nerkach i częstszego oddawania moczu.

Należy pamiętać, że zapotrzebowanie na witaminę C wzrasta pod wpływem stresu, u starszych osób, u osób palących papierosy oraz u alkoholików.

Źródłem witaminy C w diecie są warzywa, owoce i ich przetwory.

Zawartość witaminy C w 100g wybranych produktów spożywczych
natka pietruszki 178 mg
papryka czerwona 144 mg
brukselka 94 mg
brokuły 83 mg
porzeczki czarne 182,2 mg
truskawki 66 mg
kiwi 59 mg
pomarańcze 49 mg
Data utworzenia: 02.11.2011
Witamina COceń:
(2.40/5 z 5 ocen)
Zobacz także

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Aktualności

  • Ruch jest lekiem
    O 25 tys. rocznie mogłaby się zmniejszyć w naszym kraju liczba zgonów, gdyby co drugi nieaktywny Polak więcej ćwiczył – przekonywali we wtorek specjaliści podczas konferencji prasowej w Warszawie.
  • Mody żywieniowe mogą być niezdrowe
    Lansowane różne mody żywieniowe mogą być niebezpieczne dla zdrowia; warto przestrzegać podstawowych zasad żywienia i pilnować, by było różnorodne - podkreślają specjaliści podczas odbywającego się w czwartek w Białymstoku 26. Ogólnopolskiego Sympozjum Bromatologicznego.
  • 38% Polaków w ogóle nieaktywnych fizycznie
    Aż 38 proc. Polaków nie podejmuje aktywności fizycznej nawet raz w miesiącu, choćby takiej, jak rekreacyjne spacery czy jazda na rowerze do pracy – wynika z najnowszego badania aktywności fizycznej i sportowej Polaków.

Lekarze odpowiadają na pytania

Zadaj pytanie ekspertowi:

Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu